• 0
  • 0
  • 319

انتشار کتاب «مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک»

انتشار کتاب «مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک»

کتاب «مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه شام تا پایان ممالیک» تألیف شهناز کریم‌زاده سورشجانی از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام) به زيور طبع آراسته شد.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه باقرالعلوم (عليه السلام)، کتاب «مناسبات شیعیان و اهل سنت در شامات از عصر سلاجقه تا پایان ممالیک» اثر شهناز کریم‌زاده سورشجانی در ۳۷۸ صفحه به همت انتشارات این دانشگاه منتشر شد. نویسنده این کتاب که از دانش‌آموختگان مقطع کارشناسی ارشد رشته تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم عليه السلام) و دانشجوی مقطع دکتری این دانشگاه است در این نوشتار حاصل تلاش علمی خود در نگارش پایان‌نامه کارشناسی ارشد را در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. وی در این کتاب درصدد تبیین ریشه‌یابی زمینه‌های اختلاف و بازخوانی گذشته تاریخی سرزمین شام به منظور توجه دادن به نتایج فاجعه‌بار شکاف و اختلاف حاصل از تعصبات بی‌مورد در زمینه برداشتن گام‌هام مؤثرتر در راستای وحدت جهان اسلام است.

به منظور آشنایی بیشتر با محتوای این اثر، قسمتی از این کتاب را با هم مرور می‌کنیم:
«فتح اسلامی سرزمین استراتژیک شام قدیم توسط فرماندهان اموی و خلافت چندین دهه آنان موجب رشد گرایشات ضدشیعه در این سرزمین شد. اما در فاصله قرون ۵ تا ۱۰ ه.ق. این منطقه از یک سو تحولات سیاسی-اجتماعی موجب تقویت مذهب سنت و جماعت و تضعیف جریان‌های شیعی شد. از سوی دیگر ظهور اندیشه سلفی و انحراف در عقاید برخی از فرق شیعه و علاوه بر آن عدم شفافیت جو جامعه در خصوص تمایز‌گذاری میان عملکرد فرقه‌های مختلف شیعه، قالب خاصی در مناسبات مذهبی اهل سنت با شیعیان تعریف کرد که نتیجه آن کشتن عالمان منعطف سنی ، صدور احکام تکفیر و قتل برای شیعیان، گردن زدن عالمان و عوام شیعه در ملا عام و سوزاندن اجساد آن‌ها، صدور حکم جهاد با شیعه و افضل دانستن آن از جهاد با کفار و اهل کتاب بود. این در حالی بود که تلاش شیعه اثنی عشری برای همگرائی با اهل سنت با توجه به شرایط مذکور چندان موفق نبود.
در وضعیت کنونی این منطقه که اندیشه سلفی در قالب گروه‌های تندرو مدعی میراث‌داری اهل سنت است، ریشه‌یابی و بازخوانی مجزای کارنامه عملی هر فرقه در گذشته می‌تواند به نتایج فاجعه‌آمیز شکاف و افتراق حاصل از تعصبات بی‌مورد توجه دهد و در ایجاد ائتلاف شیعی-سنی در مقابل این اندیشه تندرو مساعدت نماید.»

 

منبع: سايت دانشگاه باقرالعلوم عليه السلام

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

یک + بیست =