• 0
  • 0
  • 402

متناسب با فضای فکری و فرهنگی اهل سنت

دایرةالمعارف احادیث اهل بیت علیهم السلام در الجزایر تدوین شد

دایرةالمعارف احادیث اهل بیت علیهم السلام در الجزایر تدوین شد

مجموعه ۲۰ جلدی حدیث روایت شده از ائمه معصومین علیهم السلام متناسب با فضای فکری و فرهنگی اهل سنت با تدوین نورالدین ابولحیه، در الجزایر منتشر شد.


رایزنی فرهنگی ایران در الجزایر در آخرین مطلب ارسالی خود به مهر از تدوین دایره المعارف احادیث اهل بیت علیهم السلام در ۲۰ مجلد در این کشور خبر داده است.

دکتر نورالدین ابولحیه پژوهشگر الجزایری و استاد دانشگاه باتنه چهل و چهار هزار حدیث منقول از پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام را در موضوعات مختلف اعتقادی، احکام، آداب و اخلاق اسلامی و در بیش از ۱۰ هزار صفحه تدوین و منتشر کرده است.

نورالدین ابولحیه در مقدمه پژوهش خود شیوه تحقیق و بررسی موضوعات و گزینش، قبول یا رد احادیث را بر اساس قرآن، عقل و فطرت شرح داده و ضوابط آن را به شرح زیر بیان کرده است:

۱.پذیرش و بهره برداری از تمام مجموعه‌ها و منابع حدیثی شیعه و اهل سنت

۲.پرهیز از نقل احادیثی که بدون استناد به فرمایش پیامبر اکرم(ص) از صحابه و تابعان نقل شده است.

۳.پذیرش احادیث روایت شده از ائمه اهل بیت (ع).

۴.عرضه احادیث به ساحت قرآن مجید.

۵.عرضه احادیث به سنت مورد قبول، در صورت تعارض بین آنها.

۶.عرضه احادیث به عقل و فطرت سالم.

۷.تصرف در عبارات احادیث در صورت ضرورت.

پژوهشگر کتاب برای دستیابی به این هدف در ابتدا آیات مرتبط با موضوع را از قرآن مجید ذکر کرده و سپس با مراجعه به منابع اهل سنت روایات متناسب با موضوع را می‌آورد و در پایان به نقل روایات ائمه معصومین میپردازد. او به این صورت روایات مورد اتفاق مذاهب اسلامی را تدوین کرده است.

مجلدات ۲۰ گانه این مجموعه به شرح زیر است:

۱- منابع الهدایه الصافیه (۳۷۹ حدیث) شرحی است بر ضوابط و معیارهای مولف در گزینش احادیث ۲- امامت استمرار رسالت (۸۵۸ حدیث) ۳- مواعظ و وصایا (۲۰۰۰ حدیث) ۴- جلال و جمال الهی (۱۰۰۰ حدیث) ۵- انبیاء و هدایت مقدس (۴۴۵ حدیث) ۶- معاد ، رحمت و عدالت (۹۰۱ حدیث) ۷- دلایل نبوت خاصه (۷۴۸ حدیث) ۸- شمایل پیامبر و مکارم اخلاق او (۲۰۹۱ حدیث) ۹- معیارها و مراتب هدایت (۷۷۵ حدیث) ۱۰- سلوک معنوی و منازل آن (۳۱۳۵ حدیث) ۱۱- مکارم و فضایل اخلاقی (۳۱۷۵ حدیث) ۱۲- رذائل اخلاقی و پیامدهای آن (۳۵۵۴ حدیث) ۱۳- احکام زندگی شخصی (۳۵۶۵ حدیث) ۱۴- احکام روابط اجتماعی (۳۴۲۴ حدیث) ۱۵- احکام کسب و انفاق (۳۰۹۲ حدیث) ۱۶- احکام حکومت اسلامی (۳۰۰۹ حدیث) ۱۷- احکام و شرایط نماز (۴۰۰۳ حدیث) ۱۸- روزه و نسیم زمان (۲۰۰۷ حدیث) ۱۹- حج و نسیم مکان (۳۲۲۰ حدیث) ۲۰- نردبان ذکر و دعاء (۳۵۲۸ حدیث).

تدوین مجموعه حدیثی روایت شده از ائمه معصومین علیهم السلام متناسب با فضای فکری و فرهنگی برادران اهل سنت، برای اولین بار در الجزایر صورت گرفته و گام مهمی در معرفی عالمانه مکتب اهل بیت علیهم السلام و تحقق وحدت اسلامی و تقریب مذاهب به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

هجده − چهارده =