• 0
  • 0
  • 338

درهای کتابخانه ناصریه به روی همه پژوهشگران و علاقه مندان گشوده است

درهای کتابخانه ناصریه به روی همه پژوهشگران و علاقه مندان گشوده است

در هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، حجت الاسلام مولانا سید علی ناصر سعید عبقانی معروف به آقا روحی، از نوادگان مرحوم علامه، به تشریح شخصیت و مجاهدتهای ایشان در دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت. وی در این مجال ضمن تاکید بر اینکه عبقات الانوار در رد کتاب تحفه […]


در هفتمین پیش همایش کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین، حجت الاسلام مولانا سید علی ناصر سعید عبقانی معروف به آقا روحی، از نوادگان مرحوم علامه، به تشریح شخصیت و مجاهدتهای ایشان در دفاع از مکتب اهل بیت علیهم السلام پرداخت.

وی در این مجال ضمن تاکید بر اینکه عبقات الانوار در رد کتاب تحفه اثنی عشریه، کتابی معجز گونه است، بیان داشت: با اینکه از نوادگان علامه هستم، اما برایم دشوار است از آن بزرگوار سخن بگویم. پس به نقل از مرحوم سید محسن امین صاحب اعیان الشیعه می گویم که در تاریخ شیعه و در علم کلام و رجال سه نفر بی نظیر هستند: شیخ مفید، سید مرتضی و علامه میر حامد حسین.

حجت الاسلام مولانا سید علی ناصر درباره کتاب عبقات از منظر بزرگان افزود: بنده با بسیاری از علمای بزرگ صحبت کردم که بالاتفاق گفته اند که عبقات الانوار قابل نقد نبوده و ما در مقابل آن تعظیم می کنیم.

وی شاهد دیگری بر مدعای خود نسبت به عظمت کتاب عبقات الانوار آورده و بیان داشت: یکی از حاکمان شهر بوپال جمعی یکصد نفره از علمای نامدار متعصب اهل سنت هندوستان گردهم آورد تا به هزینه خودش به نقد و رد کتاب عبقات الانوار بپردازند. بعد از گذشت ۱۵ روز چندی از آن جمع یک صد نفره نزد حاکم آمده و گفتند تنها یک راه وجود دارد و آن اینکه تمام منابع و کتابهای اهل سنت را سوزانده و یا در دریا بریزند. فقط در این صورت می‌توانیم بگوئیم کتاب عبقات الانوار تمامش دروغ است.

حجت الاسلام آقا روحی، ضمن اظهار تأسف شدید از عدم توجه به عبقات در گذشته­ مجامع علمی ، از تصحیح و نشر بخشی از کتاب عبقات توسط بانی انقلاب اسلامی ایران امام خمینی (ره) که از اقرباء خاندان عبقات هستند، در ۷۰ سال گذشته ابراز خرسندی نموده و ادامه داد : امام خمینی (ره) با دلسوزی فراوان علماء را به احیاء و نشر عبقات تشویق نموده و فرموده بودند کتابی مانند عبقات الانوار نباید گم و فراموش شود. زیرا این کتاب برای شیعیان نعمتی عظیم بوده و دلیل بر حجیت مذهب تشیع می باشد.

وی آیت الله میلانی را نیز در معرفی و نشر این کتاب برجسته سهیم دانسته  و بیان داشت : آیت الله میلانی از کودکی دوست من بوده از همان دوران با عبقات الانوار آشنا و به آن علاقه مند شده و پس از ۴۰ سال جدّ و جهد وسیع در تلخیص و تعریب عبقات الانوار،‌آن را با نام نفحات الازهار به زیور طبع آراسته نمود.

حجت الاسلام آقا روحی ضمن اشاره به اینکه آستان قدس رضوی نیز اهمیت ویژه ای برای این کتاب قائل بود،به نقل سخنان رهبر معظم انقلاب  آیت الله العظمی خامنه ای دام ظله در باره اهمیت این کتاب پرداخت.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود  به معرفی کتابخانه ناصریه که از اقدامات ارزشمند علامه مفتی محمدقلی پدر بزرگوار علامه میرحامد حسین  بوده است اشاره نمود و افزود: مرحوم صاحب عبقات در ادامه راه و به کمک دو برادرش سراج حسین و اعجاز حسین به گسترش کتابخانه مشغول بودند. تا جایی که در سفرهای بسیار برای یافتن آثار مهم اهل سنت مشقت های فراوان را متحمل شد. و پس از مرحوم علامه، فرزند ایشان معروف به ناصرالملة این کتابخانه را گسترش داد. گرچه به خاطر شرائط خاص بخشی از کتابخانه از بین رفت.

وی در این زمینه بر این نکته تاکید نمود که درهای کتابخانه ناصریه هم اینک به روی تمام پژوهشگران و علاقه مندان احیای آثار عالمان شیعه گشوده است.

حجت الاسلام آقا روحی ضمن بیان خاطراتی از مرحوم علامه میرحامد حسین رحمه الله، تلاشها و اخلاص ایشان در مسیر دفاع از ولایت را بسیار بزرگ و ستودنی دانست.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

شش + 15 =