• 0
  • 0
  • 325

وبینار دو روزه «زن در اسلام» در دهلی و انجمن علمی باب العلم برگزار شد.

وبینار دو روزه «زن در اسلام» در دهلی و انجمن علمی باب العلم برگزار شد.

با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی و انجمن علمی باب العلم ، وبینار دو روزه «زن در اسلام» ، برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم افتتاحیه وبینار زن در اسلام، ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی، سید علی نقوی رئیس شورای عمومی وقف وزارت امور اقلیت‌ها، حجت […]


با همکاری مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی و انجمن علمی باب العلم ، وبینار دو روزه «زن در اسلام» ، برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در مراسم افتتاحیه وبینار زن در اسلام، ربانی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی، سید علی نقوی رئیس شورای عمومی وقف وزارت امور اقلیت‌ها، حجت الاسلام مولانا قاضی محمد عسگری از علمای شیعه هند، سید اعظم عباس از شاعران مسلمان هند، تقی عابدی نویسنده هندی مقیم کانادا و کلب سبطی نور فرزند مرحوم مولانا کلب صادق سخنرانی کردند.

در این مراسم ابتدا خانم عذراء عابدی استاد دانشگاه جامعه اسلامیه دهلی در سخنانش با اشاره به شرایط و تحولات جاری در میان مسلمانان، خاطر نشان ساخت؛ زنان مسلمان بویژه در هند شناخت درستی از اصول و ارزش‌هایی که اسلام برای زن مسلمان ارائه داده، نداشته و یا درگیر محدودیت‌ها و الزامات برگرفته از سنت‌های اجتماعی و تاریخی هستند و یا تحت تأثیر فرهنگ و ارزش و ارزشهای بیگانه بویژه غربی.

وی از راه اندازی و توسعه مطالعات زنان در مراکز دانشگاهی بویژه مراکز اسلامی تاکید کرد و ارتقا کیفیت آموزشی وعلمی زنان مسلمان در هند را ضروری‌ترین راهکار جهت دستیابی زنان مسلمان هند به طراز زن مسلمان بر اساس آموزه‌های نبوی و فاطمی برشمرد.

یکی از دستاوردهای بزرگ اسلام، رهایی زن از نظام جاهلی بود

حجت الاسلام قاضی عسگری نیز در سخنانی در این وبینار با تشریح جایگاه زن در قبل و پس از ظهور اسلام، یکی از دستاوردهای بزرگ اسلام را رهایی زن از نظام جاهلی برشمرد که زن را از مایه عار و ننگ بودن به شرافت و عزت والای انسانی رساند و شخصیت بی نظیر و برجسته ای چون حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را الگوی زنان مسلمان و نمونه‌ای از انسان کامل معرفی کرد که پیامبر (صلی الله علیه و آله) به وجود او افتخار می‌کرد و بر دستان او بوسه می‌زد.

وی افزود، الگوی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یک زن گوشه‌نشین و بی‌تأثیر در حوزه مسائل اجتماعی نیست بلکه زنی است که توانایی اداره امورات زندگی خانوادگی و پرورش فرزندان برجسته را داشته و از سوی دیگر حضور اجتماعی بسیار پررنگی در فعالیت‌های مختلف جامعه داشته است.

اسلام مسیر کمال و رشد زن را هموار ساخته است

سید علی نقوی دیگر سخنران این بخش از وبینار نیز با تشریح وظایف و نقش زن در تکامل و پیشرفت مادی و معنوی جوامع، خاطرنشان ساخت، اسلام بر اساس مصلحت و اقتضائات زن حدود و شرایطی را در خصوص مناسبات و ارتباطات زن و مرد و نحوه حضور زنان در اجتماع تعریف کرده است که رعایت آن علاوه بر حفظ نظام اخلاقی در جامعه مسیر کمال و رشد زن را نیز هموارتر می‌نماید.

وی با اشاره به خدمات مرحوم کلب صادق در ارتقا آموزشی زنان مسلمان، بر تداوم اینگونه فعالیت‌ها تاکید و ابراز امیدواری کرد زنان مسلمان هند با الگوگیری از شخصیت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) بتوانند علاوه بر نقش مربی‌گری و تربیت فرزندان، سهم مؤثر خود در جامعه را نیز بخوبی ایفا نمایند.

ربانی رایزن فرهنگی دیگر سخنران مراسم افتتاحیه این وبینار دو روزه اظهار داشت؛ یقیناً امروزه با توجه به چالش‌ها و بحران‌های انسان معاصر بویژه در حوزه خانواده و رویکردهای ابزاری مدرنیته غربی به زن، پرداختن به الگوی اندیشه اسلامی حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، در خصوص زن حائز اهمیت می‌باشد. چرا که الگوی فاطمه (سلام الله علیها)، راه گریزی است برای برون رفت از وضعیتی که زنان در تاریخ جدید و مدرن با آن مواجه می‌باشند.

مشکلات امروز جهان معاصر مدهای ساختگی و جعلی و نداشتن الگوی مناسب است

وی افزود، یکی از مشکلات امروز جهان معاصر ساخت و ارائه الگوها و مدهای ساختگی و جعلی و نداشتن الگوی مناسب است. البته در دنیای مدرن هر روز با معرفی چهره‌هایی سعی در ارائه الگو برای مردان وزنان مسلمان دارند ولی این الگوها معمولاً متوازن نیستند و آن چه باعث رشد انسان می‌شود، برخورداری از الگوی متوازن است و حضرت زهرا (سلام الله علیها) برای زن مسلمان معاصر یک الگوی متوازن است چون هیچ ساحتی از شخصیت وی فدای ساحت دیگر نمی‌شود.فاطمه زهرا الگوی، محبوب‌ترین انسان نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله)، سرور بانوان دو عالم و معصوم از هر گونه لغزش و خطا و الگوی شایسته‌ای جهت کمال انسان در دنیا و عالم آخرت بشمار می‌رود و زنان مسلمان در زندگی شخصی، اجتماعی و خانوادگی خود باید زندگی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را از جهت خردمندی، فرزانگی و عقل و معرفت الگو و سرمشق قرار دهند و از بعد عبادت، مجاهدت، حضور در صحنه‌ی تصمیم گیری های عظیم اجتماعی، خانه داری، همسر داری و تربیت فرزندان صالح از زهرای اطهر پیروی کنند.

رایزن فرهنگی در بخش دیگر از سخنانش افزود؛ جامعه انسانی با خلاقیت‌ها و تعامل‌های زنان و مردان پیشرفت و ترقی می‌کند. نقش زنان مسلمان همانگونه که در زندگی روزمره و حفظ کانون خانواده بسیار حیاتی و کلیدی است، نقش بزرگی در اجتماع دارد. صلح و آرامش، موفقیت یا انحرافات، نارضایتی، ناپاکی و فساد خانواده و همچنین سرنوشت گروه‌های اجتماعی و افراد جامعه، و همچنین توسعه و پیشرفت هر جامعه‌ای به زنان آن جامعه بستگی دارد چرا زن مظهر تحقق آمال بشر است و تربیت کننده مردان است کامیابی، موفقیت و دوام جامعه نیز بستگی به زنان آن جامعه دارد.

در ادامه مراسم، دوازده تن دیگر اساتید و شخصیت مسلمان و دانشگاهی هند طی دو روز هر یک به ارائه مقاله و نقطه نظرات خود پیرامون جایگاه زن در اسلام پرداختند.

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

13 − 7 =