• 0
  • 0
  • 321

کتاب های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نمایه سازی شد

کتاب های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی نمایه سازی شد

نمایه سازی کتاب های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی انجام شد.


یکی از فعالیت های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی در گروه پژوهشی سازماندهی اطلاعات و مدارک، نمایه سازی کتاب های در حال نشر پژوهشکده ها و مراکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی است که از اواخر سال ۱۳۹۶ به دستور ریاست پژوهشگاه به این پژوهشکده و گروه پژوهشی واگذار شده است و در انتهای کتاب بصورت جداگانه به محتوای آن اضافه می شود.

بنابراین گزارش، حجت الاسلام والمسلمین واردی درباره ویژگی این نمایه سازی گفت: بر خلاف نمایهسازی های سایر مراکز علمی که بصورت واژگانی است، نمایه سازی پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی، به روش موضوعی انجام می شود، یکی دیگر از ویژگی های این نمایه ها ترکیبی چکیده نما بودن آن است که موضوع مورد نظر را به صورت شفاف بیان می کند و پرسش و ابهامی برای آن باقی نمی گذارد. این نمایه سازی که هم اینک متقاضیان فراوانی در جوامع علمی کشور دارد، از نوآوری های پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی است.

وی افزود: از دیگر ویژگی های نمایه سازی مذکور این است که از اصطلاحنامه علوم اسلامی بهره می گیرد و آن را اساس سازماندهی اطلاعات قرار می دهد. شایان ذکر است، تا کنون بیش از ۱۲ اصطلاحنامه رشتههای تخصصی علوم اسلامی در این پژوهشکده تدوین و تالیف شده است و نمایه سازی پایان کتاب از آن بهره میگیرد.
مدیر گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک گفت: بنا بر استاندار چاپ آثار، کتاب هایی که در پژوهشکده ها و مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تدوین می شود، در آخرین مرحله نشر باید در گروه سازماندهی اطلاعات و مدارک، به صورت دقیق و عمیق نمایه سازی موضوعی شده و سپس به مرحله چاپ و نشر سپرده می شوند.

بر این اساس از زمستان ۱۳۹۶ تا پایان پاییز ۱۳۹۹ تعداد ۱۹۰ کتاب( حدود ۷۶ هزار صفحه) نمایه سازی موضوعی ترکیبی توسط محققان این پژوهشکده صورت گرفته است.

ایشان در پایان گفت: از اول فروردین تا پایان آذر(به مدت ۹ ماه) سال جاری، تعداد ۳۸ کتاب(حدود ۱۵هزار و ۲۰۰صفحه) نمایه¬سازی موضوعی شد، که محصول عرضه شده از نمایه¬های هر کتاب بین ۲۵ تا ۱۲۰ صفحه بوده است. به عنوان نمونه، در اواخر آذر ۱۳۹۹ کتابی از پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) به نام« امامیه در عصر سلجوقیان » نمایه سازی شد که دارای ۶۴۰ صفحه متن بود. در فرایند نمایه سازی تعداد ۲۲۳۰ نمایه موضوعی(اعم از موضوعات، أعلام، اماکن و تنالگان) غیر از آیات و روایات از آن برداشت شد، که محصول به دست آمده از نمایه های آن حدود ۱۲۰ صفحه شده است. یعنی یک ششم تولید محتوا به کتاب فوق اضافه شده است.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

2 − 1 =