• 1
  • 0
  • 152

انتشار كتاب «مکتب کلامی سیستان»

انتشار كتاب «مکتب کلامی سیستان»

در بین شیعه امامی حریز بن عبدالله، حبیب سجستانی و محمد بن بحر رهنی ازجمله متکلمان شیعه امامی بودند که آرای کلامی آنان غالباً در زمینه امامت اختصاص یافته بود.


درسیستان اکثر فرقه‌های اسلامی دارای اندیشمندانی بودند که هر کدام آراء و اندیشه‌های کلامی منحصر به فردی داشته‌اند. مثلاً در بین شیعیان امامی، حریز بن عبدالله، حبیب سجستانی و محمد بن بحر رهنی ازجمله متکلمان شیعه امامی بودند که آرای کلامی آنان غالباً در زمینه امامت اختصاص یافته بود. در میان شیعیان زیدیه، ابوالقاسم بستی با آثار کلامی خویش مبانی کلامی زیدیه را مطرح نموده و در میان اسماعیلیه نیز خطابی، اندیشه‌های اسماعیلیه را در آثار خود نمایان نموده است. خوارج سیستان نیز دارای متفکرانی چون حمزه خارجی بوده که آرای کلامی منحصر به فردی را از خود به جا گذاشته است. اما در مقابل این دو جبهه، فعالیت گسترده اهل حدیث سیستان بود که به شدت با مبانی عقل‌گرایانه مخالفت نموده وآثار فراوانی در این زمینه از خود به جا گذشته‌اند.

بخش تشیع و اندیشه‌های کلامی شیعیان از این کتاب برای خوانندگان جالب توجه است. این پژوهش با راهنمایی حجج الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی و دکتر سیدحسن طالقانی، توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا پیری به رشته تحریر درآمده و انتشارات آبات آن را چاپ رسانده است.

فایل کتاب: مكتب-كلامي-سيستان

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

5 + چهارده =