• 0
  • 0
  • 347

انتشار و ترجمه همزمان کتاب «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی(عليه السلام) در حدیث»

انتشار و ترجمه همزمان کتاب «پرتوی از فضائل امیر مؤمنان علی(عليه السلام) در حدیث»

نظر به اینکه نام شریف امیرالمؤمنین(عليه السلام) به حسب حروف ابجد ۱۱۰ است آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی به همین این تعداد، حدیث از جوامع حدیثی اهل سنت از مسانید و صحاح و غیر آنها، گزینش کرده است.


در کتاب های حدیثی اهل سنت، احادیث فراوان در فضیلت امام علی(عليه السلام) به چشم می خورد. نظر به اینکه نام شریف امیرالمؤمنین(عليه السلام) به حسب حروف ابجد ۱۱۰ است آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی به همین این تعداد، حدیث از جوامع حدیثی اهل سنت از مسانید و صحاح و غیر آنها، گزینش کرده است. گاه به مناسبت، احادیثی نیز در پاورقی افزوده شده که آمار واقعی از ۱۱۰ افزون شده است.

به جهت پرهیز از اطاله ی مقال، از ذکر زنجیره ی کامل حدیث ها خودداری شده و گردآورنده تنها به ذکر راوی از معصوم(عليه السلام) بسنده کرده است. در پاورقی نیز به یک منبع بسنده نشده بلکه برای یک حدیث، چندین منبع از منابع اهل سنت ذکر شده است. همچنین شرح و توضیحاتی ارزشمند به قلم نویسنده ی عالم، در پاورقی دیده می شود.

اصل کتاب به عربی و با عنوان «قبس من مناقب امیرالمؤمنین(عليه السلام)» به چاپ رسیده است اما از آنجا که بسیاری از فارسی زبانان، توان استفاده از این متون ارزشمند را ندارند، در سال 1390 توسط انتشارات مسجد مقدس جمكران به فارسی نیز برگردانده شده است. ناگفته نماند که کتاب حاضر صرف ترجمه نیست بلکه مترجم کارهایی دیگر نیز روی آن انجام داده و استفاده از کتاب را بهتر و بیشتر کرده است:
ـ تیتربندی احادیث،
ـ اعراب گذاری،
ـ شرح برخی احادیث در کروشه تا با نوشته ی نویسنده خلط نشود،
ـ تهیه ی فهرست منابع در پایان.پایان بخش کتاب، لیستی از آثار آیت الله صافی است که تعداد آنها به ۱۲۷ مورد می رسد.

درخور ذکر است که کتاب به ترکی استانبولی ترجمه و از سوی جامعة المصطفی العالمیه به چاپ رسیده است.

منبع: سخن تاريخ

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

دو × دو =