• 0
  • 0
  • 269

مؤسسه انتشارات جمکران جلد دوم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادبیانه و روان از نهج‌البلاغه را روانه بازار نشر کرد.

شرحی روان از نهج‌البلاغه به جلد دوم رسید

شرحی روان از نهج‌البلاغه به جلد دوم رسید

این اثر بر چهار رکن فهم درست معارف قرآنی، بهره‌گیری از تفاسیر قرآنی معتبر شیعه، استفاده از دیدگاه بزرگان آشنا با نهج‌البلاغه و تأملی چهل‌ ساله در احادیث سامان یافته است.


به اعتراف همه دانشمندان، نویسندگان و ادیبان عرب و غیرعرب، نهج‌البلاغه امام علی علیه‌ السلام بعد از قرآن کریم، فصیح‌ ترین و بلیغ‌ ترین متن به زبان عربی است که بشر شاهد آن بوده است؛ مجموعه‌ ای بی‌ نظیر که حکمت‌ های ژرف و ارزش‌ های انسانیِ متبلور در علم اخلاق را با فلسفه تاریخ و سیاست درست، درهم آمیخته و به زیباترین و شیواترین شکل ممکن آن را در مسیر چشم‌ انداز بشری عرضه کرده است و سیّد رضی، آن غوّاصِ گوهرشناس اقیانوس واژه‌ ها، آنها را به‌ صورت کنونی گزینش کرده و به ما عرضه داشته است.

جای تأسف است که این گوهر بی‌ مانند، هنوز در میان شیعیان آن امام هُمام، مجهول و قدرناشناخته مانده است؛ چه رسد به آنان که از شناخت نور مقدس علوی نیز غافل‌اند. در این‌ میان، باید تلاش‌های بی‌دریغ شارحان و مترجمان این عرصه را ارج نهاد که برای رساندن کلام مولا به چشم و جان مخاطبان در طول تاریخ در تلاش بوده‌ اند.

ویژگی‌های کتاب

این اثر بر چهار رکن فهم درست معارف قرآنی، بهره‌گیری از تفاسیر قرآنی معتبر شیعه، استفاده از دیدگاه بزرگان آشنا با نهج‌البلاغه و تأملی چهل‌ ساله در احادیث سامان یافته است. در نگارش ترجمه و شرح نیز به تعبیرهای کنایه‌ای امام، اشعار و ضرب‌المثل‌های استفاده‌ شده و نقد اندیشه‌ها از سوی آن حضرت، استدلال به آیات در انواع گوناگون، تکیه بر جمله‌ها و کردار رسول اعظم (صلی الله علیه و آله)، مرور گسترده بر تاریخ اسلام و عصر امام (علیه السلام)، توجه به برداشت‌های بزرگان دین و تلاش برای اثبات آن‌ها با استدلال و تفاوت‌های ظریفِ واژه‌های به‌ظاهر مترادف توجه و دقت لازم شده است.

برشی از کتاب

در صفحه ۶۹ از این کتاب با عنوان خطبه «صد و بیست و دوم» چنین می‌خوانیم:

آیا همه شما در جنگ صفین همراه ما بودید؟ پس آنها گفتند: برخی از ما حاضر بودند و تعدادی از ما حاضر نبودند. حضرت فرمودند: شما دو دسته شوید! آنها که در صفین بودند، یک دسته و آنها که نبودند، دسته‎‌ای دیگر تا با هر دسته به تناسب خودش سخن بگویم.

امام مردم را صدا زدند و فرمودند: سخن گفتن را رها کنید، سخن مرا گوش کنید و با توجه به دل‌هایتان به من رو کنید. از هر کس خواستم به آنچه شاهد بوده است، شهادت بدهد، باید با آگاهی کامل شهادت بدهد. آن‌گاه امیرمؤمنان(علیه السلام) با سخنی دامنه‌دار با آنها سخن گفت که از جمله سخنان حضرت این بود: آیا زمانی که آنها قرآن را از سر نیرنگ، حرکت غافلگیرانه، مکر و فریب بر فراز نیزه‌ها بردند، شما نگفتید که آنها برادران ما و اهل دعوت به اسلام هستند؟ از ما خواستند معامله جنگ را برهم بزنیم و خواستند در پناه کتاب خدای پیراسته، آسایش بجویند. دیدگاه درست این است که عذرشان را بپذیریم و امکان گشایش و راحتی برایشان فراهم کنیم؟ و آن‌گاه من به شما گفتم: این چاره‌جویی دشمن، ظاهرش ایمان و باطنش دشمنی و اولش رحمت و آخرش ندامت است.

درباره نگارنده کتاب

حجت الاسلام علی رهبر عضو هیات علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به پشتوانه تدریس ۴۰ ساله نهج البلاغه برای دانشجویان، شرحی ادیبانه با مخاطب جوان به نگارش درآورده، اثری موجز و مفید برای ارتباط بیشتر نسل نو، از سخنان آسمانی علی بن ابیطالب علیه السلام.

با توجه به پیچیدگی فضای سیاسی و مطرح بودن روزافزون مباحث قدرت و اخلاق و حاکمیت، اهمیت توسعه نفوذ و انس جامعه خصوصا قشرجوان با نهج البلاغه روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود. شرح ادیبانه و دلنشین نهج البلاغه و مناسب ذائقه ادبی و خوانشی جوانان از مهم‌ترین دلایل نشر این اثر است.

موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران جلد دوم از کتاب «بر شانه‌های اقیانوس» شرحی ادبیانه و روان از نهج‌البلاغه، نوشته حجت‌الاسلام علی رهبر را در ۲۵۰ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه  روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم، خیابان معلم، پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس بگیرند.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

3 × 2 =