• 0
  • 0
  • 355

به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شد

اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» منتشر شد

اصطلاحنامه «مسائل جدید کلامی» به همت پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ۳۸۰ صفحه شامل ۴ هزار و ۸۱۳ اصطلاح منتشر شد.


پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، اصطلاح‌نامه «مسائل جدید کلامی» که بخشی از کلان پروژه تدوین اصطلاح نامه‌های علوم اسلامی است را تدوین و در ۳۸۰ صفحه به چاپ رساند.

بر اساس این گزارش، این اثر شامل ۴۸۱۳ اصطلاح است که بر پایه ۱۰ رده اصلی سازماندهی و تدوین شده و علاوه بر مقدمه‌ای نسبتاً بلند که به چیستی و کاربردهای اصطلاح نامه به ویژه در علوم اسلامی و همچنین مختصات مسائل جدید کلامی اشاره دارد، اصطلاحات مسائل جدید کلامی را در سه بخش به هم پیوسته نمایش داده است که در زیر اشاره مختصری به آن خواهیم کرد:

۱ -‬ نمایش الفبایی: بخشی که در آن اصطلاحات در نظم الفبایی آورده شده که حاوی اصطلاحات مرجح و غیر مرجح است و استفاده برای هر گونه مراجعه کننده‏‬ ای را آسان می‌کند؛ نمایه سازان، فهرست نویسان و عموم مراجعان از این بخش بهره می‌گیرند.

۲‬ -نمایش نظام‏‬ یافته: بخشی که در آن، اصطلاحات در مجموعه‌ها و گروه‬ گروه‌های هم موضوع رده‏‬ بندی شده‬ ‏اند؛ این قسمت در واقع یک فهرست رده‏‬ بندی شده نسبت به بخش الفبایی است در این روش مرور تمامی موضوعات در حوزه موضوعی خاص، از بالاترین رده تا پایین‌ترین زیر بخش، قابل مشاهده است.

۳- نمایش سلسله مراتبی: در این نمایش، اصطلاحات و روابط سلسله‏‬ مراتبی (اعم و‬ اخص) آنها به شکل دو بعدی (فراتر و فروتر، حاکم و تابع) منعکس می‌شوند؛ به گونه‌ای که ساختار و نظام معناییِ اعم و اخصیِ حاکم بر حوزه موضوعیِ کلام جدید، قابل مشاهده و پیگیری است.

قابل ذکر است، این پژوهشکده تا کنون ۱۲ عنوان اصطلاح نامه در حوزه‌های مختلف علوم اسلامی به چاپ رسانده است.

منبع: خبرگزاری مهر

 

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

چهار + 2 =