• 0
  • 0
  • 366

اعلام موجودیت حلقه‌ی شیعه‌پژوهی سرو

اعلام موجودیت حلقه‌ی شیعه‌پژوهی سرو

ایجاد و رشد حلقه‌های متعدد علمی-پژوهشی مستقل، با انگیزه و توانمند یکی از اتفاقاتی بسیار مبارکی است که باید آن را به فال نیک گرفت و در تقویت و ترویج این حلقه‌ها کوشید. «حلقه شیعه‌پژوهی سرو» است در روزهای اخیر اعلام موجودیت کرده و فعالیت خود را آغاز کرده است.


 

بعد از مدت‌ها بحث و گفتگو ،‌ «حلقه شیعه‌پژوهی سرو»، به عنوان تلاشی جمعی برای افزایش کمی و کیفی پژوهش‌ها در زمینه علوم انسانی با تمرکز بر مسائل تشیع در ایران و خارج ایران را بنیان نهاده شده است. اعضای اداره‌کننده این حلقه پژوهشگران ارجمند آقایان پيمان اسحاقي، جبار رحمانی، سعید طاووسی مسرور، محسن‌حسام مظاهری و مسلم نادعلی‌زاده هستند.

این نهاد پژوهشی گروهی متشکل از نویسندگان و پژوهشگران رشته‌های علوم اجتماعی، تاریخ و ادبیات است که به‌صورت میان‌رشته‌ای به بررسی و تحلیل تشیع و آموزه‌ها، فرهنگ، تاریخ، ادبیات، آیین‌ها و حیات اجتماعی شیعیان اهتمام دارند. جرقه‌ی نخست شکل‌گیری این حلقه به حدود ده سال پیش برمی‌گردد؛ وقتی شورای علمی دانشنامه‌ی «فرهنگ سوگ شیعی» شکل گرفت. امید است که این حلقه و حلقه‌های علمی مشابه، نقشی جدی در رشد و ارتقاء وضعیت علمی مطالعات علوم انسانی و مطالعات اسلامی ایفا کند.

ازآن‌جاکه آغاز شکل‌گیری حلقه، حول موضوع عاشورا بوده است، پنج نشست اول در ایام محرم و صفر و استثنائاً به‌صورت هفتگی برگزار خواهد شد.

 

موضوع اولين نشست هفتگي «حلقه شیعه‌پژوهی سرو»: مروری بر کارنامه مطالعات اجتماعی عزاداری در ایران

نوع و گستردگی آیین‌های عزاداری در مناطق مختلف کشور، عاشورا را فراتر از یک آیین مذهبی به یکی از فراگیرترین آیین‌های ملی ایرانیان و آیینی دارای کارکردهای مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مبدل ساخته است. همین کارکردها، زمینه‌ساز توجه پژوهشگران علوم اجتماعی به این آیین‌ها و تحلیل آن‌ها بوده است. برخی مستشرقان و ایران‌شناسان غربی نخستین محققانی بودند که به آیین‌های عزاداری به‌عنوان موضوعی پژوهشی توجه نشان دادند. با رشد علوم انسانی در ایران، توجه محققان ایرانی نیز به این حوزه جلب شده و آثاری درباره پیشینه، تاریخ، فرم‌ها،‌ مستندنگاری، گونه‌شناسی، نقد مضمونی و تحلیل محتوا و گفتمان عزاداری‌ها و هیئت‌ها نگاشته‌اند. به‌ویژه از دهه‌ی ۱۳۸۰ و با توسعه و رشد مجالس و آیینهای مذهبی این مطالعات رونق بیشتری یافته‌اند. در این مبحث، مروری اجمالی بر سیر مطالعات مذکور و ارزیابی اجمالی آن‌ها مدنظر بوده و چشم‌انداز این حوزه مطالعاتی بررسی خواهد شد.

سه‌شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۰

ساعت ۱۰ شب

لایو اینستاگرام:    @sarvshiastudies

منبع:

https://t.me/sarvshiastudies

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

ده − 7 =