• 0
  • 0
  • 291

در نشستی در لاهور مطرح شد:

نقش مهم امام سجاد (علیه السلام) در زنده نگه داشتن قیام عاشورا

نقش مهم امام سجاد (علیه السلام) در زنده نگه داشتن قیام عاشورا

نشست مجازی «فضائل و مصائب حضرت زین العابدین (عليه السلام)» با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت‌های دینی، دانشگاهی، ادیبان و شعرای مطرح در پاکستان به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد و شرکت کنندگان هر یک زوایای عبادی و مبارزاتی زندگی پُربرکت حضرت امام سجاد (عليه السلام) را پس از […]


نشست مجازی «فضائل و مصائب حضرت زین العابدین (عليه السلام)» با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیت‌های دینی، دانشگاهی، ادیبان و شعرای مطرح در پاکستان به همت خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور برگزار شد و شرکت کنندگان هر یک زوایای عبادی و مبارزاتی زندگی پُربرکت حضرت امام سجاد (عليه السلام) را پس از واقعه جانگداز عاشورا و در زمان حکومت ظالمانه بنی امیه مورد تبیین و تشریح قرار دادند.

در این مراسم، پس از قرائت آیاتی از قرآن کریم و منقبت خوانی درباره شخصیت امام سجاد (عليه السلام) از سوی یکی از نعت خوانان پاکستانی، جعفر روناس، وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور با بیان اینکه معرفت و شناخت تمام جنبه‌های شخصیتی ائمه (عليهم السلام) برای ما انسان‌های عادی و محدود در عالم طبیعی غیر ممکن است گفت: کتاب شریف صحیفه سجادیه که حاوی ادعیه و مناجات‌های ایشان است، یکی از بزرگترین و مهمترین گنجینه‌های حقایق الهی به شمار می‌رود.

وی با ذکر فضائل اخلاقی و موقعیت ممتاز علمی حضرت سجاد (عليه السلام) افزود: حاکمان وقت سعی و تلاششان این بود که با تبلیغات علیه این خاندان مطهر، آنان را به انزوا کشانده و محبت مردم را نسبت به آنان کم کنند ولی با همه این دسیسه‌ها و نیرنگ‌ها و تبلیغات سو، خاندان اهل بیت (عليهم السلام) در بین مردم مقام و منزلت والایی داشتند و مورد احترام و تکریم واقع می‌شدند.

وابسته فرهنگی کشورمان در لاهور زنده نگاه داشتن یاد عاشورا، پند و ارشاد امت و همچنین، اصلاح جامعه در قالب دعا و مناجات را سه اقدام مهم امام چهارم شیعیان دانست و گفت: یکی از ویژگی‌های ممتاز آن حضرت، احاطه علمی ایشان به اصول اعتقادی و احکام اسلامی بود، به گونه‌ای که در مقابل هر سؤالی که از ایشان می‌شد، پاسخی دقیق و اعجاب انگیز، بیان می‌کرد.

مدثر اعظمی، از شاعران اهل بیت (عليهم السلام) در پاکستان با اشاره به ویژگی‌های ممتاز حضرت زین العابدین (عليه السلام) گفت: شکیبایی ایشان در برابر ناگواری‌ها و مصیبت‌ها و عفو و گذشت ایشان نسبت به کسانی که به اهل بیت (عليهم السلام) جفا و ظلم کرده بودند در تاریخ اتفاقی نادر و منحصر به فرد است.

وی دستگیری از مستضعفان و نیازمندان در تاریکی شب را از صفات بارز سید الساجدین (عليه السلام) خواند و گفت: بر اساس روایات اسلامی در زمان بنی امیه به دلیل جنگ‌هایی که شده بود تعداد غلامان افزایش چشمگیری یافته بود در چنین شرایطی حضرت امام سجاد (عليه السلام) غلامان بسیاری را خریده و آنها را در راه رضای الهی آزاد می‌کردند.

کمیل قزلباش از ادیبان پاکستانی واقعه دلخراش کربلا را بزرگترین مصیبت برای امام سجاد (عليه السلام) عنوان کرد و گفت: متأسفانه در محافل مذهبی ما در پاکستان شخصیت امام سجاد (عليه السلام) آن طور که باید شاید بیان نمی‌شود زیرا که در این محافل بیشتر امام را شخصی که همیشه گریه می‌کند نشان داده شده است و این در حالیست که این امام بزرگوار در سه دهه عمر مبارک خود، پس از واقعه جانگداز عاشورا با اقدامات بزرگ و متعهدانه خود در حال مبارزه با حکومت پراختناق بنی امیه بودند.

وی دعای صحیفه سجادیه را بزرگترین شاهکار ادبی و مذهبی امام سجاد (عليه السلام) دانست و گفت: امام بزرگوار با خلق این اثر بزرگ، روح و جان انسان‌ها را چنان تحت تأثیر قرار دادند که طرفداران همه مذاهب اسلامی از این گنجینه ارزشمند تا کنون سود می‌برند.

خانم سعدیه وسیم، از فعالان مذهبی پاکستان نیز با بیان دوران پر از شکاف و تفرقه در زمان حکومت یزید و حاکمان بعدی بنی امیه اظهار کرد: پس از واقعاً دلخراش کربلا که همه آن جلوی چشمان امام سجاد (عليه السلام) صورت گرفت ایشان برای تقویت راه پدر بزرگوارشان امام حسین (عليه السلام) شیوه منحصر به فردی از عزاداری را برای ما معرفی کردند.

وی عبادت خالصانه را ویژگی‌های ممتاز امامان معصوم به ویژه امام سجاد (عليه السلام) عنوان کرد و گفت: واقعه جانسوز کربلا چنان زندگی پُربرکت امام زین العابدین (عليه السلام) را تحت تأثیر قرار داد که بر اساس روایات نقل شده اسلامی، ایشان اکثر شب‌ها را صرف عبادت برای کسب رضایت الهی می‌کردند و در بیشتر ایام نیز واقعه عاشورا را برای مردم بیان می‌کردند.

حافظ فیصل از علمای پاکستانی نیز به تبین سخنان تاریخی حضرت سجاد (عليه السلام) در دربار یزید پرداخت و گفت: سخنان امام سجاد (عليه السلام) و عمه ایشان حضرت زینب (سلام الله عليها)، چنان قصربنی امیه را لرزاند که یزید مجبور شد ایشان و دیگر اهل بیت (عليهم السلام) را با احترام فراوان آزاد کند.

این عالم پاکستانی در ادامه با تبین فلسفه مبارزات امام علی بن حسین (عليه السلام) در مقابل حکومت طاغوتی بنی امیه گفت: معرفت و بصیرت و خداجویی امام در زمان حکومت ظلم و جور بنی امیه برای همه ما مشعل راه هدایت است.

منبع: خبرگزاری مهر

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

یازده + یازده =