• 0
  • 0
  • 306

انتشار کتاب «اربعین رسانه شیعه»

انتشار کتاب «اربعین رسانه شیعه»

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی(عليه السلام) و شروع پیاده ­روی اربعین، یکی قدرتمندترین نمادهای همبستگی میان جهان تشیع، انتشارات سروش کتابی با عنوان «اربعین رسانه شیعه» تالیف حامد طالبی را روانه بازار نشر کرد.


آیین‌های مذهبی یکی از فرصت‌های ویژه اصحاب ادیان و مذاهب برای اعلام موجودیت و موقعیتی مناسب برای بازنمایی و برساخت اهالی مذهب از وضعیت فرهنگی و اجتماعی خود است. در میان فرق اسلامی، مذهب تشیع به‌عنوان یک اقلیت بزرگ که محبت اهل بیت(عليهم السلام) از ارکان با اهمیت آن است، طول تاریخش را در جامعه مسلمانان همراه با در حاشیه بودگی تحمیلی گذرانده است.

آیین‌های حسینی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین مراسم جمعی و اجتماعی شیعیان هستند که از حیث تأسیس، تکوین و کیفیت اجرا عمدتاً با زمینه‌هایی از فرهنگ عامه عجین شده‌اند. آیین پیاده‌روی اربعین باتوجه‌به حضور میلیونی اقشار و ملیت‌های گوناگون شیعه از اقصی‌نقاط جهان، خصوصاً در سالهای اخیر گسترش چشم‌گیری داشته و به یکی از بزرگ‌ترین اجتماعات آیینی جهان تبدیل شده است.

در بخشی از کتاب آمده است: پیاده‌روی اربعین از جمله رویدادهای بزرگی است که همه ارزش‌های خبری مانند بزرگی، تازگی، مجاورت، دربرگیری، شگفتی و برخورد را با هم دارد. چنین ویژگی کم نظیری پیاده‌روی اربعین را به موضوعی بسیار قابل‌توجه در علوم خبری و ارتباطی تبدیل می‌کند. اربعین نقش مهمی در تداوم واقعه عاشورا دارد و اگر نقش‌آفرینی پیغام آورانه حضرت زینب سلام‌الله علیها از عاشورا تا اربعین نبود شاید نهضت حضرت امام حسین علیه‌السلام تداوم تاریخی به این‌گونه پیدا نمی‌کرد و حقایق واقعه کربلا به ما به‌صورت فعلی نمی‌رسید…

در سرفصل این اثر موضوعاتی چون اربعین رسانه شیعه، روایت مقام معظم رهبری از نقش رسانه ای پیاده روی اربعین، رسانه در ارتباطات سنتی، کارکردهای ارتباطی اربعین، اربعین و ارتباطات میان فرهنگی، اربعین و شناخت ظرفیت ضدتروریستی مسلمانان و غیره مورد تحلیل و بررسی قرار می گیرد.

چاپ نخست این کتاب در ۱۴۰ صفحه در ۵۰۰ نسخه توسط انتشارات سروش روانه بازار نشر شد.

منبع : خبرگزاری ایرنا

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

13 − 8 =