• 0
  • 0
  • 724

همزمان با اربعین حسینی و به همت مشترک رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی و موسسه البیان للتواصل و التاصیل،

برگزاري وبینار امام حسین عليه السلام و نهضت عاشورا ؛ میراث مشترک انسانی

برگزاري وبینار امام حسین عليه السلام و نهضت عاشورا ؛ میراث مشترک انسانی

وبینار امام حسین عليه السلام و نهضت عاشورا ؛ میراث مشترک انسانی روز گذشته چهارشنبه 7 مهر 1400 با حضور اساتید و شخصیت های فرهنگی ومذهبی مسلمان ،هندو وسیک از ایران وهند برگزار گردید. در این برنامه علاوه بر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی ،آقایان دکتر حبیب الله بابایی رییس گروه مطالعات اجتماعی […]


وبینار امام حسین عليه السلام و نهضت عاشورا ؛ میراث مشترک انسانی روز گذشته چهارشنبه 7 مهر 1400 با حضور اساتید و شخصیت های فرهنگی ومذهبی مسلمان ،هندو وسیک از ایران وهند برگزار گردید.
در این برنامه علاوه بر رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دهلی ،آقایان دکتر حبیب الله بابایی رییس گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران ، دکتر هیمنت نات از محققین هندو ؛ آقای منموهن سدانا از شخصیت های سیک هند ، دکتر عبدالحمید مبلغی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی قم ، دکتر علیزاده موسوی از اساتید حوزه ودانشگاه از ایران ، حجت الاسلام میرزا عسکری از مبلغین هندی ساکن در کویت ، پیرامون سنت های عزاداری و بازتاب های نهضت امام حسین عليه السلام در میان ملت ها و تاثیر آن در همگرایی میان ملل سخنرانی کردند .
در ابتدای این برنامه ربانی رایزن فرهنگی ایران در دهلی نو طی سخنانی با تاکید بر این نکته که حادثه کربلا از وقایع مهم و به یادماندنی تاریخ بشر و تاریخ اسلام است و مقاصد و مفاهیم والا و پرارزشی را در بردارد، گفت: ،شهادت امام حسین عليه السلام نماد ی از فداکاری و مجاهدت برای همه انسان های آزاده بوده و شخصیت های بزرگی همانند گاندی رهبر استقلال هند مبارزات استقلال طلبانه خود را از امام حسین عليه السلام الگو گرفته بود. وی افزود در بسیاری از شهرهای هند نه تنها شیعیان و مـسلمانان، بلکه حتی بسیاری از پیـروان آیـین هند و دیگر ادیان نیز در مراسم عاشورا حضور مییابند و حتی برای اجابت حاجات خود در این مراسم نذر و دعــــا می کنند .در بعضی از شهرها برهمن ها که به برهمن حسینی شهرت دارند نیز در ایام محرم و روز اربعین در مجالس عزا شرکت می کنند.

دکتر حبیب الله بابایی رییس گروه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران دیگر سخنران این وبینار بود که در سخنان خود پیرامون تاثیرات اجتماعی عزاداری امام حسین عليه السلام و به ویژه مراسم اربعین در خدمات رسانی در این سنت های آئینی پرداخت و افزود خدمت رسانی به عزاداران در پیاده روی اربعین نشانه هم بستگی مردم و نمونه ای از خدمت به خدا است.وی در ادامه با اشاره به فرازهایی از دعای کمیل و صحیفه سجادیه ، به تشریح انواع خدمت رسانی مانند خدمت به خدا، خدمت به عالم و خدمت به برادر دینی و غیره در سنت اسلامی پرداخت ..
دکتر هیمنت نات پیرامون محبت به امام حسین عليه السلام وعزاداری در میان هندوها سخن گفت . وی با اشاره به فرهنگ عزاداری در خانواده هندو مذهب خود افزود ؛ خانواده ما در ماه محرم همیشه در مراسم عزاداری شرکت می کنند و پدر بزرگ و پدر من مراثی و قصاید بسیاری در رثا و مدح ائمه علیهم السلام سروده اند و پدر من چندین کتاب در این باره نوشته است.
آقای منموهن سدانا از شخصیت های سیک مذهب هند دیگر سخنران این وبینار بود که طی سخنانی یه تشریح سنت های عزاداری محرم در میان مسلمانان و سیک ها در پنجاب هند پرداخت وبا اشاره به برخی اشعار و مراثی شاعران سیک در خصوص امام حسین عليه السلام خاطر نشان ساخت ؛ محبت به امام حسین عليه السلام و مشارکت در عزاداری ان حضرت اختصاص به مسلمانان ندارد چرا که امام حسین عليه السلام متعلق به یک فرقه و یا گروه خاص نیست بلکه متعلق به همه انسان ها است.وی در ادامه قصیده هایی از شاعران پنجابی به زبان اردو قرائت کرد.
دکتر عبدالحمید مبلغی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ وعلوم اسلامی ، درباره سنت ها و صور مختلف عزاداری و سینه زنی در ایران سخن گفت و افزود: عزاداری در ادوار مختلف تاریخی به صور مختلفی برگزار می شد و دچار تحول و تغییر می شده است و به ویژه بعد از به روی کار آمدن دولت صفوی مراسم عزاداری به صورت گسترده تر و منسجم تری برگزار می شد و تاکنون ادامه دارد.
حجت الاسلام میرزا عسکری روحانی مبلغ هندی ساکن کویت در سخنان خود در باره شخصیت امام حسین عليه السلام و تاثیر پذیری جهانیان از ایشان سخن گفت و افزود امام حسین عليه السلام یک مصلح و رهبر انقلابی بود که دنیا را متحول کرد و تاثیر گذاری ایشان بر دنیای بشریت تا روز قیامت ادامه خواهد داشت.
حجت الاسلام علیزاده موسوی پزوهشگر واستاد حوزه و دانشگاه نیز با تاکید بر این نکته که امام حسین عليه السلام مخصوص یک فرقه خاص نیست بلکه متعلق به همه بشریت و مسلمانان اعم از شیعه و سنی است افزود ؛ اهل سنت به ویژه اهل تصوف از شیفتگان امام حسین عليه السلام هستند و اهتمام ویژه ای برای عزاداری دارند و در سالهای اخیر اهل سنت به عزاداری امام حسین عليه السلام توجه بیشتری نموده اند و عزاداری می تواند به عامل مشترکی جهت اتحاد و هم همبستگی فرق مختلف اسلامی باشد. وی در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد اگر شخصیتی مانند امام حسین عليه السلام با فردی مانند یزید بیعت می کرد ، از دین اسلام فقط نامی باقی ماند و اصول دین از بین می رفت.

 

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه × سه =