• 0
  • 0
  • 225

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی

فصلنامه علمی پژوهشی تحقیقات کلامی در آخرین شماره خود مقاله «تحلیل روش‌های عقل عملی در اثبات امامت از نگاه علامه حلی با تاکید بر کتاب الفین» و «بررسی مقایسه‌ای دو تصویر شیعی از شأن امام (سیدمرتضی و قاسم رسّی)» را منتشر کرد.


نویسنده در مقاله تحلیل روش‌های عقل عملی در اثبات امامت از نگاه علامه حلی با تاکید بر کتاب الفین، به استخراج روش‌های عقل عملی که علامه در اثبات آموزه‌ی امامت در کتاب الفین استفاده نموده، پرداخته است. یافته‌های نویسنده در این مقاله آن است که علامه در این کتاب بر اساس قواعد قاعده لطف، برهان بیهودگی و عبث، قاعده دفع ضرر محتمل، قاعده قبح نقض غرض و قبح تکلیف بمالایطاق، ضرورت وجود امام را ثابت می‌کند.

مقاله «بررسی مقایسه‌ای دو تصویر شیعی از شأن امام (سیدمرتضی و قاسم رسّی)»، به مقایسه‌ شئون امام در آثار سیّدمرتضی از متکلمان امامی و قاسم رسّی از امامان زیدی می‌پردازد. شباهت‌ها و تمایزات این دو دیدگاه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. سیّدمرتضی و قاسم رسّی به مرجعیت علمی امام معتقدند و شئون حکومتی و اقتصادی مختلفی را به او نسبت می‌دهند. سیّد برخلاف قاسم رسّی، شئون تکوینی و اخروی ویژه‌ای را در باب معجزه، امامت باطنی، شهادت بر اعمال و آگاهی از احوال مکلفین معرفی می‌کند که به عصمت و علم امام بازمی‌گردد؛ در حالی که قاسم رسّی عقیده‌ای به اغلب این شئون تکوینی و اخروی ندارد.

منبع: https://www.tkalam.ir/issue_33438_33439.html

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پنج × 3 =