• 0
  • 0
  • 352

به همت مدیریت پژوهش و فناوری؛

کرسی ترویجی استدلالی جدید در کشف حقانیت دین اسلام برگزار شد

کرسی ترویجی استدلالی جدید در کشف حقانیت دین اسلام برگزار شد

کرسی ترویجی استدلالی جدید در کشف حقانیت دین اسلام به عنوان «تبیین نظریه چگالش فضائل در نسل بلافصل» در دانشگاه حضرت معصومه (سلام الله علیها) برگزار شد.


در این نشست علمی که ظهر امروز به صورت مجازی برگزار شد، دکتر محسن رفعت به عنوان یکی از ارائه دهندگان این نظریه با بیان این که این تحقیق صرفا با اتکا به اذعان بزرگان اهل سنت و مُستشرقین (خاورشناسان) در جمع شدن انبوهی از فضائل در اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) سامان یافته است اظهار کرد: در مباحث منطق و فلسفه از دو مسیر قیاس یا استقراء برای اثبات مسائل گوناگون استفاده می شود که در شیوه قیاسی یک قاعده کلی را در نظر می گیرند و به موارد جزئی تعمیم می دهند، یعنی به بیان دیگر از کُل به جزء می رسند.

وی ادامه داد: اما شیوه استقرایی یا آماری که از آن در مباحث و استدلال های دینی کمتر استفاده شده و می شود، تلاش می کند تا از مشاهده به قاعده و به بیان دیگر از جزء به کل برسد.

این محقق و پژوهشگر دانشگاهی افزود: به نظر می رسد که می توان با مشاهده و مطالعه نسل شکوهمند و بلافصل اهل بیت حضرت رسول الله (صلی الله علیه و آله) در طی زمانی حدود 250 سال به یک قاعده کلان راجع به حقانیت شیعه دست پیدا کرد.

وی اضافه کرد: بزرگ این خاندان حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) است که با همه سختی هایی که محتمل شد، از عقایدش عقب نشینی نکرد و دینی سرشار از عقاید عقلانی و اخلاقی را برای بشریت متجلی ساخت.

دکتر رفعت سپس گفت: عفو و گذشت آن حضرت حتی در شرایط قدرت و همچنین ساده زیستی با وجود حاکمیت بر ممالک اسلامی از جمله برجستگی های زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) است که در منابع اهل سنت و مستشرقین هم به وفور یافت می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که پیامبر (صلی الله علیه و آله) تعالیم و عباداتی را وارد سبک زندگی کرد که سبب تحول آنان شد تصریح کرد: همین آموزه ها و تعالیم بود که عهدشکنان و خونریزان آن دوران را به انسان هایی متمدّن تبدیل کرد.

وی ادامه داد: این سیره پس از پیامبر (صلی الله علیه و آله) نیز توسط علی (علیه السلام) دنبال می شود که ساده زیست و احتیاط در استفاده از بیت المال و منابع عمومی جامعه و همچنین سرکشی به مردم و یتیمان، سرفصلی مهم در این زمینه است که توجه منابع مختلف روایی را به خود جلب کرده است.

دکتر رفعت افزود: رقت قلب آن حضرت و همزمان، جنگاوری ایشان نیز از دیگر موارد مهم مورد اشاره منابع اهل سنت و مستشرقان از علی (ع) است، در عین حال که ماجرای صفین و عدم مقابله به مثل آن حضرت در بستن آب بر روی دشمن و یا رفتن حضرت به عنوان خلیفه اسلامی به دادگاه و مغلوب شدن در جریان زره و عدم اعمال نفوذ از دیگر مواردی است که منابع مختلف با شگفتی از آن یاد می کنند.

وی اضافه کرد: سه بار تقسیم ثروت شخصی توسط امام حسن (علیه السلام) به دو نیم و توزیع نیمی از آن در بین مستمندان و یا پذیرایی ویژه از میهمانان و همچنین پایبندی به عهدنامه و دستگیری از فقرا و آزادسازی اُسرا توسط امام حسین (علیه السلام) از دیگر موارد اشاره شده در منابع اهل سنت و مستشرقین است.

دکتر محسن رفعت سپس به تربیت و آزادسازی بندگان و غلامان و پرداختن به مسئله مهم سبک زندگی در قالب ادعیه توسط امام سجاد (علیه السلام) و همچنین زانوی شاگردی زدن بزرگان اهل سنت نزد امام باقر (علیه السلام) اشاره کرد و گفت: این شاگردی در زمان امام صادق (علیه السلام) هم ادامه پیدا می کند، تا آن جا که یکی از افتخارات امامان چهارگانه مذاهب اهل سنت، شاگردی در مکتب امام صادق (علیه السلام) است

وی افزود: این چگالش فضائل در نسل شکوهمند بلافصل تا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ادامه پیدا می کند و از این رو باید اعتراف کرد که این طرح کلان تمدنی 250 ساله نمی تواند محصول جعل روشمند شیعیان باشد.

همچنین در ادامه طرح بحث این نظریه، دکتر امیرحسین رهبر به عنوان یکی دیگر از ارائه دهندگان تصریح کرد: نتیجه گیری این نظریه آن است که چگالش فضائل در نسل بلافصل پیامبر (صلی الله علیه و آله)، راهی نوین برای اثبات حقیقت اسلام و حقانیت شیعه بر اساس استفاده از یک روش واقع گرا و رئالیستی است.

وی افزود: به هر حال این جمع زیاد از فضائل اشاره شده از سوی غیرباورمندان یعنی از سوی اهل سنت و مستشرقین نمی تواند در یک دوره غیرمنقطع 250 ساله، نه تنها نمی تواند صرفا یک تصادف باشد، بلکه نوعی اعجاز است و حتی هر یک از این فضائل هم در جای خود می تواند جای شگفتی و تأمل ویژه باشد.

دکتر امیرحسین رهبر همچنین تصریح کرد: این نظریه و رویکرد می تواند در پاسخ به شبهات هم به ما کمک کند و از منظر مکانیسم های مزاحم، نکات جدیدی را مطرح و روشن سازد.

پایان این نشست نیز به بیان نظر برخی ناقدان بر این نظریه گذشت، آن جا که حجت الاسلام دکتر حمیدرضا سروریان ضمن بیان این که رابطه بین چگالش فضیلت با حقانیت و عصمت در این تحقیق نیاز به تبیین بیشتر و یا حتی اثبات دارد خاطر نشان کرد: این نظریه می تواند مُکمّل و مددکار استدلال های کلامی در حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) و شیعه باشد، چراکه اصولا بدون استفاده از روش کلامی نمی توان حقانیت شیعه را اثبات کرد.

وی افزود: مخالفان شیعه ممکن است مرجعیت علمی اهل بیت (علیهم السلام) را قبول کنند ولی وقتی بحث از سیاست می شود، به توجیه روی می آورند و از این رو ما مجبور هستیم که پاسخ شبهات و توجیهات آنان را با استدلال های کلامی مطرح کنیم.

دکتر سروریان تأکید کرد: اهل سنت هم به همین فضائل نسل بلافصل برای امامان و بزرگان خود باور دارند و همین جاست که اهمیت علم کلام و متن صحیح و مستند برای اثبات حقانیت شیعه خود را بروز و ظهور می دهد.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

1 × 5 =