• 0
  • 0
  • 536

حاکمیت الهی و اقتدار روحانی در اسلام گرایی شیعی اولیه: باقر الصدر و تقی المدرسی

حاکمیت الهی و اقتدار روحانی در اسلام گرایی شیعی اولیه: باقر الصدر و تقی المدرسی

مقاله حاکمیت الهی و اقتدار روحانی در اسلام گرایی شیعی اولیه: باقر الصدر و تقی المدرسی که در 24 ماه می سال 2021 در مجله انجمن سلطنتی آسیایی منتشر شده است، دو چهره برجسته، باقر الصدر و تقی المدرسی در دوره شکل گیری اسلام گرایی شیعی در عراق را بررسی کرده است.


حاکمیت الهی طبق بیان ابوالاعلاء مودودی و سید قطب جزء اصلی اندیشه اسلام گرایان بوده است. این مقاله به بررسی نحوه دریافت این مفهوم در اسلام شیعی می‌پردازد. این مقاله با بحث در مورد تأملات آن‌ها در مورد ماهیت یک دولت اسلامی، سه هدف را دنبال می‌کند: اول، بررسی بر روند مغلوب در تحقیقات دانشگاهی که تأثیرات سنی‌ها بر توسعه اسلام‌گرایی شیعی را نادیده می‌گیرد. دوم، این مقاله نقشی را که محیط فکری شیعیان عراق در ادغام مفاهیم کلیدی اسلام‌گرایان در اندیشه سیاسی شیعی ایفا کرد، برجسته می‌کند. در نهایت، مقاله برداشت‌های مختلف از حکیمیه را به تصویر می‌کشد.

منبع: Divine Sovereignty and Clerical Authority in Early Shi‘i Islamism: Bāqir al-Ṣadr (1935–80) and Taqī al-Mudarrisī (b. 1945) on the Islamic State | Journal of the Royal Asiatic Society | Cambridge Core

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

دو + چهارده =