• 1
  • 0
  • 475

معرفی مقاله

مقاله «آشنایی با شیعه پژوهی در فرانسه» منتشر شد

مقاله «آشنایی با شیعه پژوهی در فرانسه» منتشر شد

مقاله «آشنایی با شیعه پژوهی در فرانسه» اثر «دکتر هشام داود» است که در کتاب «تاریخ در گذرگاه اندیشه»، جلد 2 (صفحات 57 تا 86) در شهر قم و توسط انتشارات خاکریز در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسیده است. در معرفی نویسنده و این اثر چنین می خوانیم: آقای هشام داود در ابتدا به معرفی […]


مقاله «آشنایی با شیعه پژوهی در فرانسه» اثر «دکتر هشام داود» است که در کتاب «تاریخ در گذرگاه اندیشه»، جلد 2 (صفحات 57 تا 86) در شهر قم و توسط انتشارات خاکریز در سال ۱۳۸۸ به چاپ رسیده است.

در معرفی نویسنده و این اثر چنین می خوانیم:

آقای هشام داود در ابتدا به معرفی خود پرداختند و اشاره کردند که تخصصشان در حوزه مردم شناسی است و در مرکز ملی پژوهش‌های علمی در فرانسه مشغول به کارند. ایشان گفتند که این مرکز از پشتیبانی دولتی برخوردار است و بخش‌های متعددی از علوم در آن پژوهش می‌شود.

وی به پروژه‌های تحقیقاتی خود اشاره کردند و افزودند که در حال حاضر مردم شناسی حج که تحقیقی است در مورد تغییرات مادی در ادای مناسک حج و مسائل اقتصادی آن و نیز طرح بزرگ مطالعاتی در مورد شیعه امروز میان قم و نجف را در دستور کار دارند. ایشان در پاسخ به این سوال که نظر متفکران فرانسوی درباره خاستگاه تشیع چیست، گفتند که درباره تشیع در فرانسه کمتر کار شده و مرکزی فنی و تخصصی وجود ندارد.

آقای هشام داود در ادامه، شیوه آموزش پژوهش‌گر در فرانسه را توضیح دادند و افزودند که این عمل به دو روش صورت می‌گیرد: یکی روش «ژرفانگر» که محقق موضوعی کوچک را عمقی تحقیق می‌نماید و روش دیگر «پهنانگر» که موضوع گسترده و کار سطحی است. در دهه‌های اخیر بیشتر از روش دوم استفاده قرار می‌گردد.

متن کامل مقاله: https://b2n.ir/p90731

منبع: https://b2n.ir/s82129

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

نوزده + ده =