• 18
  • 0
  • 182

كتاب «جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا (ع) از مدينه تا مرو» معرفی شد

كتاب «جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا (ع) از مدينه تا مرو» معرفی شد

همزمان با سالروز هجرت حضرت رضا (ع) به مرو، كتاب «جغرافياي تاريخي هجرت امام رضا (ع) از مدينه تا مرو» از سوي بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي معرفی شد.


به گزارش روابط عمومی و بین‌المل بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي، يكي از مقاطع مهم تاريخ سياسي اسلام و زندگاني ائمه اطهار (ع) ماجراي پذيرش ولايتعهدي امام علي بن موسي الرضا (ع) است. اين موضوع به دليل اهميت و سؤال‏ انگيز بودنش توجه بسياری از مورخان قديم و جديد را به خود جلب كرده ‏و تاكنون كتاب‌هاي بسياري را به خود اختصاص داده است.

با توجه به اهميت اين موضوع، بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي در پروژه‌ای تحقیقاتی جغرافياي تاريخي، سياسي و اجتماعي شهرهايي كه‏ حضرت رضا (ع) به دستور مأمون از آن جا عبور كرده و يا در آنجا توقف داشته‌اند را مورد بررسي و دقت قرار داده است.

در بخشي از اين كتاب آمده است: «شهر كوفه مركز تجمع شيعيان و پايگاه علويان محسوب مي‌شد و همواره شاهد قيام‌ها و نهضت‌هاي علويان بر ضد حكام ‏بني‌اميه و بني‌عباس بود. بغداد در زير سيطره عباسيان متعصب و مخالفان سياسي مأمون اداره مي‌شد و در كشمكش‌هاي سياسي و خانداني ميان مأمون و برادرش امين تبديل به كانون توطئه بر ضد مأمون شده بود. شهر قم، ازمعدود شهرهاي ايران به شمار مي‌رفت كه داراي تمايلات تشيع بوده است.»

اين اثر در قطع وزیری، 272 صفحه و شمارگان 5 هزار نسخه، به قلم «جليل عرفان منش» و «محمد فلسفي» نگاشته شده و در اختيار علاقمندان به كتاب و كتاب‌خواني قرار گرفته است.

منبع: https://b2n.ir/h27320

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

17 − چهارده =