• 0
  • 0
  • 297

نویسنده کتاب «امام علی(علیه السلام)» مطرح کرد

تببین ۱۲ حدیث امام علی علیه السلام برای نوجوانان با ۱۲ داستان

تببین ۱۲ حدیث امام علی علیه السلام برای نوجوانان با ۱۲ داستان

باباجانی با بیان اینکه برای نوشتن کتاب «امام علی (علیه السلام)» از موسسه دارالحدیث کمک گرفتم، گفت: این کتاب دربرگیرنده احادیثی از امیرالمومنین (علیه السلام) است که برای نوجوانان کاربردی و قابل فهم بوده است.


سرویس فرهنگی، مریم داوری: «علی باباجانی»، متولد اول فروردین 1352 در روستای وفس استان مرکزی از نویسندگان و شاعران خردسال، کودک و نوجوان است. وی کتاب هایی همچون اتل متل یه بابا، سیب و بستنی، بهار کی می آید، دو تکه ماه، حنانه، یک نفر تو را دوست دارد، منهای یک، حیات پاکان، آینه نازنین، دنیا هدیه می خواهد، تو را صدا می زنم و جشن بزرگ برکه را به رشته تحریر درآورده است. باباجانی در جشنواره های بسیاری مانند مطبوعات کودک و نوجوان، امام رضا، نهج البلاغه، ره آورد، سرزمین نور و مستور برگزیده شناخته شده است. باباجانی در حال حاضر سردبیر مجله سنجاقک است. وی کتابی با عنوان امام علی(علیه السلام) نوشته است که به مناسبت سالروز شهادت حضرت امیر المومنین(علیه السلام) گفتگویی با وی در مورد کتابش ترتیب دادیم که قسمت دوم و آخر آن بدین شرح است:

کتاب «امام علی (علیه السلام)» از مجموعه «یک نفر تو را دوست دارد» مشتمل بر چند حدیث و داستان است؟

این کتاب شامل 12 حدیث و 12 داستان است. در ابتدا یک داستان آورده شده است و در آخر داستان به حدیثی از امام علی (علیه السلام) اشاره شده است. این حدیث و داستان به همدیگر مرتبط هستند. در واقع کتاب 12 فصل دارد.

نوشتن کتاب «امام علی (علیه السلام)» چقدر طول کشید؟

یک سال درگیر این پروژه بودم و کارهای تحقیقی، پژوهشی و نوشتن آن یک سال طول کشید چون باید حدیث هایی را انتخاب می کردم که متناسب با سن نوجوانان باشد و برای آنها کاربردی باشد.

از چه منابعی برای نوشتن مجموعه«یک نفر تو را دوست دارد»، استفاده کردید؟

من از منابع مختلف مذهبی استفاده کردم که در راس آنها بحارالانوار بود. نهادی که خیلی به من کمک کرد، موسسه دارالحدیث بود که کارشان در مورد احادیث است؛ احادیثی که پیدا می کردم باید از نظر منبع دقیق بود. من موثق بودن حدیث و منابع را و صحت و سقم آنها را از طریق موسسه دارالحدیث پیدا می کردم.

داستان های کتاب «امام علی(علیه السلام)» پیرامون چه مباحثی است؟

من احادیثی از امام علی (علیه السلام) انتخاب کردم که دربردارنده مفاهیم اخلاقی برای گروه نوجوان باشد که از آن جمله می توان به کتابخوانی، خوش بینی، کم حرف زدن، دانا و نادان، شکرگزاری، فکر کردن، بخشیدن و فرمانبرداری از بزرگ تر ها اشاره کرد. امامان ما 1400 سال پیش مطالب و نکات اخلاقی و روانشناسی بسیاری گفتند که اکنون ما شاهد ارائه مطالب انگیزشی از سوی روانشناسان و افراد دیگر هستیم این مساله نشان می دهد که باید تامل بیشتری در زندگی ائمه اطهار (علیهم السلام) و احادیث آنها داشته باشیم.

حرف آخر؟

شایسته بود که مجموعه «تو را دوست دارم»، کامل می شد تا یک مجموعه 14 جلدی در مورد 14 معصوم (علیهم السلام) در اختیار نوجوانان قرار می گرفت که متاسفانه میسر نشد.

در داستانی با عنوان «کلاس تابستانی پریسا» در کتاب امام علی (علیه السلام) می خوانیم: همه سه ماه تابستان را رفت کلاس، چون نمی خواست وقتش را بیهوده تلف کند. صبحانه را که می خورد، اول می رفت کلاس کامپیوتر. کامپیوتر را از صفر شروع کرده بود. مادرش قول داده بود که النگو هایش را بفروشد و برایش کامپیوتر بخرد. سیمین خانم می گفت: « کامپیوتر نیاز روز جامعه است .مثل الفباست. اگر بلد نباشی انگار بی سوادی. هاجر خانم ، کاش تو هم دخترت را می فرستادی کلاس کامپیوتر . خوبی ات ندارد دختر وقتش را در خانه تلف کند.»

توی اتاقم بودم و کتاب آموزش رایانه را می خواندم و صدایشان را می شنیدم. مادر صدایم کرد:« فاطمه جان، دستت درد نکند، آب جوش آمد.»بقیع اش را خودم فهمیدم ، باید می رفتم تا چایی دم کنم.

گفتنی است، کتاب «امام علی (علیه السلام)» از مجموعه  «من تو را دوست دارم»در شمارگان 1000 نسخه با قیمت هشت هزار تومان از سوی انتشارات بهنشر(آستان قدس رضوی) منتشر شده و به چاپ دوم رسیده است.مجموعه ۶ جلدی «یک نفر تو را دوست دارد» با محوریت احادیث در مورد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، حضرت امیرالمومنین (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) و امام سجاد (علیه السلام) نوشته شده است.

منبع: خبرگزاری شبستان

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پنج − 1 =