• 0
  • 0
  • 423

حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی

شعر و هنر جزء جدایی ناپذیر فرهنگ شیعی است

شعر و هنر جزء جدایی ناپذیر فرهنگ شیعی است

رییس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین رحمه الله با بیان اینکه شعر، هنر و ادبیات جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن شیعیان است گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی نسبت به این مسئله کم مهری صورت گرفته است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی شامگاه یکشنبه در آیین شب شعر بزرگداشت علامه […]


رییس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین رحمه الله با بیان اینکه شعر، هنر و ادبیات جزء جدایی ناپذیر فرهنگ و تمدن شیعیان است گفت: در برخی از دوره‌های تاریخی نسبت به این مسئله کم مهری صورت گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی شامگاه یکشنبه در آیین شب شعر بزرگداشت علامه میرحامد حسین با بیان اینکه قرآن کریم در صدد بیان خط فکری اهل بیت(علیهم السلام) است عنوان کرد: در قرآن کریم هر کجا که سخن از بیان به میان آمده واژه حسن نیز در کنار بیان آمده است. بنابراین حرف خوب کافی نیست خوب حرف زدن هم لازم است.
وی با اشاره به مقام شعرا در نگاه اهل بیت(علیهم السلام) اظهار داشت: زیبایی شناسی و نگاه هنرمندانه به معارف و معرفی معارف از دریچه یک نگاه زیبا کاری است که شعر و شعرا آن را انجام می‌دهند.
حجت الاسلام و المسلمین سبحانی افزود: اهل بیت(علیهم السلام) نسبت به دو گروه متکلمان و شعرا عنایت ویژه داشتند و داستان های فراوانی از عنایت اهل بیت(علیهم السلام) به متکلمینی مانند “هشام بن حــکم” وجود دارد.
رئیس کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین با بیان اینکه در تاریخ اهل بیت(علیهم السلام) تمامی امامان نسبت به شعرا نیز برخورد ویژه و خاصی داشتند، گفت: علت این احترام به خاطر این است که آنها با استفاده از این هنر و با قلب و دستشان از ولایت دفاع می‌کردند.
وی عنوان کرد: امام باقر(علیه السلام) در کنار خانه کعبه بودند که “کمیت” به ایشان نزدیک می‌شود و شعری می خواند بعد از خوانش شعر امام می‌فرماید من صد هزار درهم برای خانواده‌ام جمع کرده‌ام که همه را به عنوان صله به تو میدهم کمیت در جواب می‌گوید من از شما پول نمی خواهم فقط لباستان را به من بدهید تا درون کفنم بگذارم.
رئیس موسسه البیان للتواصل و التاصیل اظهار داشت: بر اساس روایات هر گاه که شاعری در خصوص ولایت اهل بیت(علیه السلام) شعر می گویند در حقیقت از سوی روح القدس تایید می شود.
ما آن میزان از احترام که اهل بیت(علیهم السلام) برای شعرا در نظر می‌گرفتند را برای فقها و محدثان سراغ نداریم.
در این نشست آیینی، دبیر علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین نیز با بیان اینکه نشست کنونی دومین نشست ادبی و هنری است و نشست اول در دانشگاه معین الدین چشتی هندوستان برگزار شد گفت: مجموعه آثاری که در کنگره در نظر گرفته شده است بیش از ۱۵۰ جلد است.
حجت الاسلام مهدی اسفندیاری افزود: پژوهش های رسیده به دبیرخانه این همایش از قوت و غنای علمی بالایی برخوردار است و با وجود اینکه کرونا برگزاری این همایش را به تاخیر انداخت ولی تا کنون هفت پیش نشست برگزار شده که ۳ پیش نشست در هند و ۴ پیش نشست در ایران بوده است.
وی ادامه داد: علامه میر حسین حامد ذوق شعری ندارد اما سبک ادبی اعجاب انگیزی از ایشان در کتاب ها مشاهده می شود. کتاب های ادبی که به ایشان نسبت داده شده اشتباه است بلکه استاد و فرزند ایشان ذوق ادبی داشته اند.
اسفندیاری یادآور شد: دو مجموعه بزرگ به نام علامه میرحامد وجود دارد که شامل نامه نگاری های ایشان با خاندان خود است در این نامه نگاری آثار سختی ها و مشقت های که برای خرید و حفظ کتاب ها متحمل شده اند نمایان است. در کتاب ضیاءالعین بخشی از همت علامه در حفظ کتب به تصویر کشیده شده است.
دبیر علمی کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین گفت: لحظه به لحظه عمر ایشان پر از خیر و برکت بوده و ایشان برای تک تک لحظات زندگی خودشان برنامه داشتند. ایشان در دست نویس های روزانه خود منابع مختلف شیعه و اهل سنت را معرفی کرده اند. مرحوم علامه برای حفظ کتاب های ارزشمند تلاش غیر قابل بیانی را انجام داده و اگر کتابی را در شبه قاره پیدا نمی کرد از آشنایان خود درخواست پول می کرد تا بتواند آن کتاب را به دست آورد.
به گفته وی، علامه میرحامد حسین به قدری بر امر نوشتن اهتمام داشت و نگارش می کرد که دست راستش از کار افتاد و سپس با دست چپ شروع به نوشتن می کرد تا جایی که از شدت بیماری ها به بستر افتاد. در هنگام وفات گریه می کرد و می گفت من نتوانستم کاری برای امیرالمومنین(علیه السلام) انجام دهم چند صحفه از مطالبی را که برای امیرالمومنین نوشتم درون کفنم بزارید تا از ایشان بخواهم این مطالب را از من قبول کنند.
گفتنی است در این پیش همایش تعدادی از شعرا در رثای اهل بیت عصمت و طهارت و همچنین مجاهدت‌های علمی و ادبی علامه میرحامد حسین اشعاری را بیان کردند.

منبع : کنگره بین المللی علامه میرحامد حسین رحمه الله

 

 

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

12 + یازده =