• 0
  • 0
  • 314

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

علما اجازه ندادند معارف اهل ‌بیت(علیهم السلام) تنها در سینه‌ها بماند

علما اجازه ندادند معارف اهل ‌بیت(علیهم السلام) تنها در سینه‌ها بماند

قم ـ ایرنا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان اینکه علما در قرون گذشته اجازه ندادند که معارف اهل ‌بیت(علیهم السلام) تنها در سینه‌ها بماند، گفت: خواست خداوند متعال بود که علما در این مسیر گام بردارند.


آیت‌الله رضا استادی در آیین رونمایی از آثار کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی در سالن علامه حلی موسسه دارالحدیث قم، با اشاره به اقدامات صورت ‌گرفته در تهیه آثار سید مرتضی اظهار داشت: تهیه این آثار کار بسیار سنگینی بوده است و تا زمانی که کسی در این کارها وارد نشود، سختی آن را نمی‌فهمد.

وی خاطرنشان کرد: ۴۰ جلد اثر چاپ شده که برای این مهم تمام نسخه‌ها از ایران و خارج ایران تهیه شده و سه بار مورد بازبینی قرار گرفته است.

وی گفت: تعدادی از این کتاب ها، ادبی بود که می‌گفتند که در قم و مشهد نمی‌توانند انجام دهند، بلکه باید در مصر روی این آثار کار شود، ولی در عمل فرهیختگان حوزه توانستند این مهم را انجام دهند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کرد: بیش از ۱۵۰ مقاله به چاپ رسید و از آن جایی که خود سید مرتضی اهل گفت‌وگو و مناظره بود، در مقالات سختگیری نکردیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: تعدادی از این مقاله ها قبل از کنگره نوشته شده بود، اما به‌ هر حال گردآوری شد و به چاپ رسید.

وی بیان کرد: ۴۰ تَن در قم بیش از پنج سال در تهیه این آثار زحمت کشیدند، کار بسیار سنگینی بود و از کسانی همکاری خواسته شد که سابقه کار و تحقیقات علمی را داشتند.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه علما، بزرگان و نهادها اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب خود مشوق این کار بودند و راهنمایی‌ها و هدایت‌های ایشان موجب شد که چنین کار فاخری تهیه شود و در اختیار عموم قرار بگیرد.

آیت الله استادی با اشاره به سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خصوص اقدامات حوزه علمیه بغداد اظهار داشت: بعد از دوره ائمه(علیهم السلام) و غیبت امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سال ۲۶۰ شفاهیات فراوانی داشتیم و یک سری مکتوباتی داشتیم که متفرق بود و این محل آسیب بود، چرا که معارف اهل ‌بیت(علیهم السلام) در سینه‌ها بود.

وی ادامه داد: چند تن از علما این آسیب‌پذیری را حس کردند و دست‌به‌کار شدند؛ شیخ کلینی، شیخ صدوق به همراه پدر و برادرش، سید مرتضی، شیخ طوسی، سیدرضی و شیخ مفید از جمله علمایی بودند که در این مسیر گام برداشتند.

رئیس گروه علمی کنگره بین‌المللی سید مرتضی علم‌الهدی افزود: این‌ها محقق بودند و با زحمات فراوان جواب شبهات را دادند و اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، به طور قطع تحریفات زیادی رخ می‌داد.

۶۱ جلد با محتوای آثار، اندیشه و شخصیت سید مرتضی علم الهدی توسط فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی تدوین شده که از این تعداد، ۴۱ جلد مربوط به آثار علمی سید و ۲۰ جلد نیز شامل مقاله‌های فارسی و عربی در مورد شخصیت سید، تفسیرهای سید، شناختنامه سید مرتضی به زبان فارسی و عربی و همچنین ۱۷۰ پایان‌نامه دانشگاهی و رساله‌های علمی حوزوی در مورد سید مرتضی است.

۶ جلد از مجموعه مقالات سید به زبان فارسی و چهار جلد به زبان عربی است.

سید مرتضی علم الهدی در ماه رجب سال ۳۵۵ هجری قمری در بغداد (عراق) دیده به جهان گشود؛ نامش علی فرزند «ابو احمد حسین» فرزند موسی ابن محمد ابن موسی ابن ابراهیم فرزند امام موسی ابن جعفر(علیه السلام) است که نسب او با پنج واسطه به امام هفتم(علیه السلام) می‌رسد.

وی از شخصیت‌های پرنفوذ اجتماعی شیعه در دوره آل‌بویه بود؛ سید مرتضی مانند پدر و برادرش سیدرضی، مدتی نقیب طالبیان بود و در بغداد زندگی می‌کرد و نزد خلفای عباسی و حاکمان آل‌بویه از احترام خاصی برخوردار بود؛ وی همچنین مدتی امیرالحاج و نیز عهده‌دار دیوان مظالم بود.

این عالم فرزانه، سرانجام پس از عمری پربار و انجام کارهایی بزرگ و ارزنده، در سن ۸۰ سالگی در ۲۵ ربیع‌الاول سال ۴۳۶ هجری قمری در شهر بغداد به جوار حق شتافت.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پانزده + 3 =