معرفی استاد

محمد تقی سبحانی

1. سوابق آموزشی 1 - 1. تحصیلات الف) تحصیلات حوزوی - ورود به حوزه علمیه قم در سال 1361. - اتمام سطح حوزه در سال 1368. - هفت‌ سال تحصیل در دروس خارج فقه و اصول و بهره‌مندی از اساتید بزرگواری همچون آیت‌الله حاج شیخ جواد تبریزی و آیت‌الله وحید خراسانی و نیز دو سال درس اصول آیت‌الله سید کاظم حائری؛ - نحصیل فلسفه مشاء (اشارات و تنبیهات) حدود 2 سال نزد حضرت آیت‌الله حسن‌زاده، سال 1374 و 1375؛ - تحصیل فلسفه حکمت متعالیه (اسفار اربعه) حدود 3 سال نزد…

  • 3
  • 0
  • 172

درسگفتار مدرسه کلامی کوفه


تعداد درس‌ها: 52 جلسه سطح مهارت: تخصصی ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی برگزار کننده: انجمن کلام اسلامی حوزه علمیه قم مطالعه و بررسی دقیق تاریخ کلام امامیه و سیر تحولات و تطورات اندیشه‌های کلامی متکلمان بزرگ، قدمی مهم در مسیر بازسازی و بازخوانی کلام امامیه برای این روزگار است. عدم شناخت کافی نسبت به اندیشه متکلمان متقدم امامیه، گاه موجب کج فهمی میراث حدیثی-کلامی ایشان و تفسیر آن میراث بر اساس مبانی فلسفی یا کلامی متاخر است. پژوهش‌های رایج تاریخ کلام، معمولا کلام امامیه را از بغداد و محفل کلامی شیخ مفید، سید مرتضی علم الهدی و شیخ طوسی رضوان الله علیهم اجمعین آغاز می‌کنند، حال آنکه متکلمان امامیه از دوره حضور اهل البیت علیهم السلام فعالیت‌های جدی و نقشی مهم در شکل گیری تفکر پس از خود داشته‌اند. مراد از مدرسه کلامی کوفه، گروهی از متکلمان و محدث-متکلمان امامی است که از اواخر قرن نخست هجری تا میانه قرن سوم در محدوده شهر کوفه فعالیت داشته‌اند. از جمله این افراد می‌توان به هشام بن الحکم و هشام بن سالم، زراره بن اعین و دیگر اصحاب اهل البیت در کوفه اشاره کرد. نکته مهمی که شناخت کلام امامیه در کوفه را به یکی از بایسته‌های پژوهشی تبدیل می‌کند،‌ ارتباط مستقیم متکلمان این مدرسه با اهل البیت و عدم اختلاط کلام امامیه در این دوره با کلام معتزلی است. مخاطبان دوره حاضر، پژوهشگاران تاریخ اندیشه امامیه، دانشجویان رشته‌های…
درسگفتار مدرسه کلامی کوفه