• 2
  • 0
  • 322

نشست «مواجهه امام رضا علیه السلام با جریان‌های کلامی معاصر» برگزار شد

نشست «مواجهه امام رضا علیه السلام با جریان‌های کلامی معاصر» برگزار شد

این نشست با موضوع «مواجهه امام رضا علیه السلام با جریان‌های کلامی معاصر» با ارائه «حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی» برگزار گردید.


«المرکز الإسلامي للدراسات الاستراتیجیة» وابسته به «عتبه عباسیه مقدسه» با همکاری «آستان قدس رضوی»، سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «میراث الاهیاتی امام علی بن موسی الرضا علیه السلام» را برگزار کرد. این نشست با موضوع «مواجهه امام رضا علیه السلام با جریان‌های کلامی معاصر» با ارائه «حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی» برگزار گردید.

دکتر سبحانی به وضعیت علمی، فرهنگی و اجتماعی عصر امام رضا علیه‌السلام و شکل‌گیری اندیشه‌ها و مکاتب دوران حضرت و نیز نحوه مواجهه امام رضا(ع) با اوضاع و شرایط فکری و سیاسی آن دوران اشاره کرد. وی در ادامه با بیان این‌که برای شناخت رفتار و رویکرد شخصیت‌های بزرگ تاریخی، شناخت زمینه‌ها و جریان‌های شکل‌گیری در آن دوره بسیار مهم است، اظهار داشت: در باب شرایط تاریخی حیات امام رضا (علیه‌السلام) بحث‌های مختلفی مطرح‌شده است، که به دلیل حساسیت و پیچیدگی این دوران و عوامل تأثیرگذار در ابعاد اجتماعی و فرهنگی هنوز جای بحث‌های فراوانی وجود دارد؛ ناگفته‌ها و نانوشته‌ها در این باب بیش از چیزی است که تاکنون موردبحث و بررسی قرارگرفته است.

«حجت الاسلام سبحانی» در ادامه به بیان وجوه تشابه دو عصر امام صادق و امام رضا علیه السلام پرداخت و افزود: این دوره به دلیل وجود برخی از آزادی‌های سیاسی و علمی فضا برای بیان معارف شیعی در شاخه‌های مختلف مهیا شد. ایشان در ادامه به مهم‌ترین نقاط تمایز این دو دوره نیز اشاره داشت. دکتر سبحانی بیان داشت: در عصر امام صادق علیه السلام، ایشان به بیان اصول مذهب تشیع پرداخت، چراکه اختلاف در آن دوره در اصول همچون اصل امامت بود، اما در دوره امامت امام رضا علیه السلام اختلافات در مسائل جزئی همچون تعیین مصداق امام بوده است. از این روی از میان بقیه ائمه علیهم السلام پس از امام حسین علیه السلام، تنها امامی که به امامت خویش تصریح داشته و خود را به عنوان امام علناً معرفی نموده است، امام رضا علیه السلام بود.

دیگر اختلاف میان عصر امام صادق علیه السلام و عصر رضوی، گسترش روابط و مراودات جامعه اسلامی با پیروان دیگر ادیان و همچنین تغییر بافت اجتماعی جامعه اسلامی بود. این گسترش روابط به همراه میل خلیفه عباسی به یک جریان فکری مشخص همچون معتزله، باعث شد جامعه علمی اسلامی با سؤالات و شبهات جدیدی مواجه شود. همه این عوال عصر رضوی را تبدیل به عصری طلایی برای تبیین معارف شیعی نمود، به نحوی که اگر این این دوره با شررایط خاص علمی آن وجود نداشت بسیاری از معارف به دست نسل‌های پسین نمی‌رسید.

در پایان جلسه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سبحانی بار دیگر بر نقش محوری امام رضا علیه السلام در تبیین معارف شیعی، اما با ادبیاتی نوین تأکید نمود. در بخش پایانی این نشست شرکت‌کنندگان سؤالات خود را ناظر به بحث ارائه و حجت‌الاسلام‌والمسلمین سبحانی پاسخ‌هایی را مطرح کردند.

منبع: https://t.me/ICSSIran

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

سه × سه =