• 0
  • 0
  • 582

دکتر سبحانی در دیدار با نماینده موسسه کوثر ترکیه:

منظومه فکری و نظام تعلیمی و تربیتی شیعی در مجموعه آثار موسسه ترکیه مورد غفلت قرار گرفته است

موسس موسسه البیان للتواصل و التاصیل گفت: درمجموعه آثار موسسه کوثر منظومه فکری و نظام تعلیمی و تربیتی شیعی مورد غفلت قرارگرفته است.


حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی در دیدار نماینده موسسه علمی فرهنگی کوثر ترکیه خاطرنشان کرد: آگاهی مبلغان شیعی از معارف اعتقادی مکتب تشیع،  ضعیف است و این امر موجب تسلیم شدن بر اساس مبناهای تاریخی و علمی دیگر مذاهب خواهد شد.

وی یادآور شد: مشاهده می‌کنیم که برخی از شیعیان نمی‌دانند که باید بر اساس چه مبنایی وارد مباحث کلامی بشوند به این معنا که اصول و مبانی تشیع چیست ؟ و این اصول را چگونه می‌توان از منابع متقن برای دفاع از اعتقادی استخراج کرد.

سبحانی تصریح کرد: این مساله در میان مبلغان و مراکز نشر معارف شیعی مغفول مانده و در این شرایط، نسل بعدی شیعیان تلقی خواهند کرد که این امور جز متشابهات است.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل با طرح این سؤال که ما شیعیان  فرهنگ و تاریخ خودمان را از کجا به دست می‌آوریم؟، گفت: حداکثر سواد ما سواد حوزوی است و در فرهنگ جدید ما یک واحدهایی به‌صورت پراکنده اعم از اعتقادی ، فرهنگی ،سیاسی و تاریخی مشاهده می‌شود که متناسب با نیاز زمانه یک کارشناس اعتقادی  نیست، لذا یک فارغ تحصیل حوزه توان کافی برای دفاع از عقاید شیعه را ندارد.

وی گفت: ازاین‌رو باید اعتراف کرد که حوزه ما حوزه دفاع از فرهنگ شیعی و نشر معارف حقیقی نیست، این نقیصه تسری می‌کند به بدنه جامعه شیعی بدنه جامعه شیعی هم درگذشته با تعصب و غیرت مناسک را نگه می‌داشته و نماد شیعه را برجسته می‌کرد.

دکتر سبحانی بیان داشت: البته فضای گذشته هم همین اقتضاء را می‌کرد و  فضای گفت گو حاکم نبود، یک طایفه و مذهب خاص برای خودش داشت  و به همان اکتفا می‌کرد.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل افزود: امروز که فضای گفت گو و درگیری فکری است در کشورهایی مانند ترکیه که این بستر گفت گو و طرح اندیشه‌های رقیب بازشده است و نمی‌شود گروه‌ها و تشکلات مختلف شیعی را در مقابل این هجمه‌های فکری و اعتقادی که برخوردار از ابزارهای گسترده رسانه‌ای هستند تنها گذاشت.

استاد برجسته حوزه علمیه قم یادآور شد: این مخاطره، در آینده جوامع شیعی را تهدید می‌کند و موجب می‌شود از درون ازلحاظ فکری و اعتقادی خالی شوند.

وی ادامه داد:  ما به اصول تقریب اعتقادداریم و سیره اهل‌البیت(ع) هم همین بوده یعنی عدم درگیری، عدم تخالف و عدم ایجاد حساسیت درعین‌حال تبیین دقیق، معتدل، جدی و دفاع مستدل از معارف با ادبیات علمی و رعایت اصول و ادب گفت‌وگو این دو مبحث هیچ منافاتی باهم ندارند.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیلادامه داد:چنانچه معقولات اهل سنت هم همین است و مصلحان و طرفداران وحدت با شیعه از مبانی خود کوتاه نمی‌آیند، ما متأسفانه از میراث خودمان مطلع نیستیم و امروزه هم رفتارهای افراطی‌گری در شیعه و سنی صدایش بلند تر از صدای اعتدالیون شیعه و سنی است.

وی یادآور شد: ازاین‌رو باید یک نهضتی در میان حوزه علمیه و طلاب اتفاق بیافتد و این رویداد بازشناسی مبانی فکری شیعه است.

موسس موسسه البیان اضافه کرد: به نظر ما موسسه کوثر باید به این بعد و مساله توجه ویژه‌ای داشته باشد و خودش را بیش از گذشته تقویت نماید و در مرز معرفت و دانش کار نشر معارف حرکت نماید.

دکتر سبحانی خاطرنشان کرد: طلاب کمتر درگیر قوه فهم و استنباط و اشاعه معارف شیعی هستند و منابع موجود هم گویای این مدعاست .

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل اضافه کرد: مباحثی که مطرح می‌شود نوعاً تکراری هستند درحالی‌که فکر و اندیشه‌ای را که اهل‌البیت(ع) توسط امیرالمومنان(ع) و سایر امامان(ع) نشر داده‌اند هم مکتوم‌اند مانند تعبیر امام صادق (ع)  که فرمودند: فاحيوا أمرنا، فرحم الله من أحيا أمرنا.

وی افزود: از حضرت پرسیدند احیا امر چیست؟ امام صادق(ع) فرمودند منظور از احیای امر ما، اشاعه معارف،تعلیم و تعلم معارف می‌باشد.

وی اظهار داشت: درمجموعه آثار موسسه کوثر منظومه فکری، نظام تعلیمی و تربیتی شیعی مورد غفلت قرارگرفته است.

دکتر سبحانی تصریح کرد: ناآشنایی به منظومه فکری، تعلیمی و تربیتی شیعی سبب می‌شود که در آینده حتی رویکرد افرادی که به تشییع نگاه اعتقادی، احساسی و شعائری دارند به ‌مرور درگذر زمان از بین رفته و رو به افول گذارد.

حجت الاسلام سبحانی گفت: جوهر و بنیاد رویکردهای اعتقادی، احساسی و شعائری به شیعه را همان تفکر و معارف اهل‌بیت(ع) است و اگر این معارف به‌درستی شناخته نشود، شیعه در طول زمان دچار ابتلائاتی مانند غلو و روند رو به افزایش روحیه اخباری گری و احساس‌گرایی شود.

وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی رواج اخباری گری و کارهای احساسی عدم عمق‌بخشی معرفتی جامعه شیعه به معارف اهل‌بیت(ع) است.

دکتر سبحانی ابراز کرد: این همان چیزی است ائمه اطهار(ع) فرمودند” یا مَعشر الشیعة آل محمدٍ، کونوا النُّمرُقة الوِسطی یَرجع إلیکم الغالی و یلحق بکم التالی” به این معنا که، ای شیعیان، پیروان آل محمد(ص) گروه میانه و معتدل باشید، که افراط‌گر به‌سوی شما بازگردد و تفریط کار به شما رسد.

وی عنوان کرد: این میانه‌روی و معتدل بودن یک مکتب می‌خواهد یعنی شما یک کسی باشید که آن‌کس که افراطی و تفریطی است بتواند به شما تکیه کند به این معنا که اندیشه‌ای رو عرضه کنید که میزان و معیار باشد خب این معنا در کجا تولید می‌شود؟ در کجا نشر پیدا می‌کند؟، کجا تربیت نیرو می‌کند؟.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل یادآور شد: ما در این زمینه هم در حوزه سنتی و هم در حوزه حاشیه‌ای که وجود دارند از آن غافل شده‌ایم

وی تصریح کرد: در حوزه سنتی که اصلا به این مباحث نمی‌پردازیم حوزه‌های غیر سنتی هم،این مباحث در پیرامون فلسفه و کلام سنتی بیان می‌شود که همه می‌دانیم که تولیدات محتوایی در این سطوح دیگر پاسخ‌گو نیستند.

دکتر سبحانی اظهار داشت: درنهایت دیگران به ما می‌گویند شما چه کسی هستید خودتان را معرفی کنید؛ جعفری هستید،از مکتب جعفری چه می‌دانید؟ نهج‌البلاغه را بازکنید بخوانید درباره توحید،اندیشه‌های اخلاقی، اعتقادی،کلامی را مرور کنید.

وی عنوان کرد: ازآنجایی‌که جامعه شیعه ما و در راس آن‌ها طلاب علوم دینی ما از معارف حقیقی اهل‌بیت(ع) بهره زیادی کسب نمی‌کنند نمی‌توانند پاسخگوی نیاز جامعه معاصر باشند.

موسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل در پایان اظهار کرد: توصیه ما به موسسه کوثر این است که نظام نشر و معارف اصیل اهل‌بیت را در دستور کار خود قرار دهد همان دستورالعملی که امام رضا علیه‌السلام فرمود: فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَ

گفتنی است موسسه علمی فرهنگی کوثر اولین موسسه رسمی شیعیان ترکیه است که از سال 1992 فعالیت خود را در زمینه علمی- فرهنگی آغاز نموده است.

مذاهب اصلی ترکیه را به ترتیب کثرت پیروان سه مذهب حنفی، شافعی و شیعه جعفری  می‌باشند.

موسسه کوثر برای آشنایی بیشتر پیروان این مذاهب با یکدیگر کتابی را در راستای معرفی این مذاهب به زبان ترکی چاپ کرده است ازجمله فعالیت‌های عمده این موسسه چاپ کتاب و مجله به زبان ترکی است که در این راستا می‌توان به ترجمه آثار شهید مطهری، علامه طباطبایی  صاحب کتاب تفسیر المیزان ، امام راحل و اشاره کرد.

موسسه کوثر با مدیریت یک گروه 12 نفره فعالیت می‌نماید و دفتر اصلی این موسسه در استانبول قرار دارد. موسسه کوثر در شهرهای دیگر ترکیه همچون آنتالیا، ازمیر و آنکارا نیز دارای چندین دفتر نمایندگی ست.

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

12 − یازده =