• 0
  • 0
  • 457

دیدار رییس و معاون مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه با مؤسس و معاونان موسسه البیان للتواصل و التاصیل

دیدار رییس و معاون مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه با مؤسس و معاونان موسسه البیان للتواصل و التاصیل

در راستای افزایش همکاری‌های مشترک و شناخت بیشتر از ظرفیت‌های دو طرف، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم میلانی رییس مرکز مطالعات استراتژیک دینی عتبه مقدسه عباسیه عراق با حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی دیدار و گفت‌وگو کردند.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی در این دیدار اظهار داشت: تأسیس موسسه البیان للتواصل و التاصیل یک نیاز و ضرورت برای معرفی تشیع بود و هدف از تأسیس این موسسه هم معرفی شیعه از پایگاه رسمی تشیع به زبان امروز و با رنگ شیعی برای مخاطبان غیر شیعی و بین‌المللی است.
وی ادامه داد: موسسه البیان تلاش می‌کند قرائتی از تشیع را عرضه کند که کاملا مبتنی بر حوزه اصیل شیعه باشد به‌گونه‌ای تمام بزرگان و اندیشمندان حوزوی آن قرائت را تایید کنند.

دکتر سبحانی اظهار داشت: توجه به عقلانیت، اعتدال و ملاحظات موردنیاز به همراه تبدیل کردن این موسسه به یک ادبیات و پایگاه مرجع برای معرفی تشیع با زبان امروزی و با دوری از پیچیدگی‌های زبان درون شیعی برای مخاطب غیر شیعی از دیگر اهداف مهم موسسه البیان می‌باشد.

وی تاکید کرد: در طول دوسه دهه گذشته معرفی شیعه همراه با تسامح و مجامله کاری بوده و این موجب کتمان حقایق شیعه شده است.

مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل تاکید کرد: آن چیزی که در البیان مهم است مساله کیفیت آثار است و به همین دلیل سرمایه‌گذاری این موسسه بر شخصیت‌های تراز علمی و دوری نمودن از افراد مجهول در معرفی معارف شیعی مبتنی بر شخصیت و هویت موسسه البیان للتواصل و التاصیل است.
مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل بابیان اینکه موسوعه ۲۵ جلدی فرهنگ شیعی در حال تدوین است، گفت: مخاطب این مجموعه‌ها افراد فرهنگی غیر شیعی مانند بدنه جامعه سنی، مسیحیت و حتی ملحدین هستند و در نظر داریم این موسوعه ۲۵ جلدی را به پنج زبان مهم دنیا ترجمه و در یک نشر معتبر منتشر نماییم.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی دکتر اضافه کرد: این موسوعه شامل مباحث اصیل شیعی می‌باشد و این موسوعات توسط افرادی در حال نگارش است که در حوزه علمیه جزء افراد توانمند و درجه اول هستند.
وی افزود: این موسوعه ۲۵ جلدی دارای مواضع و دیدگاه‌های شیعه در باب قرآن کریم، سنت و حدیث ،پیامبر اکرم (ص)، اهل‌بیت(ع)، منابع معرفتی، الهیات (عقاید)، نظام اقتصادی شیعه، فقه تعایش و فقه الاختلاف است.
مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل افزود: عرفان، معنویت خانواده، زنان،حقوق بشر،مهدویت،فلسفه سیاسی اسلام، اعتقادنامه شیعه، شیعه و تمدن اسلامی، سبک زندگی نظام تعلیم و تربیت و غیره از دیگر بخش‌های مهم این موسوعه است که هرکدام در قالب یک مجلد تدوین خواهند شد.
دکتر سبحانی شد: بانک جامعی از منابع مرجع نیز در موسسه البیان در حال تدوین است. این مجموعه‌ها باوجود فشرده بودن کاملا تخصصی خواهند بود به صورتی که نیاز پژوهشگران و شیعه پژوهان را در شناخت تشیع و اتصال آنها به منابع درجه اول تامین نماید. در این منابع مرجع مباحثی چون فرهنگنامه‌ها، جغرافیای انسانی و غیره پیش‌بینی‌شده است.
دکتر سبحانی در ادامه عنوان کرد: تعامل با مجموعه‌های معتدل در بیرون از قلمرو شیعه مانند مراکز علمی در مصر، تونس، الجزایر و غیره از دیگر اهداف مهم این موسسه است که با شیوع کرونا مقداری روند آن کند شده است. در این پروژه این مراکز علمی اسلامی و مسیحی غیر شیعی معتدل از زاویه نگاه تشیع بازنمایی و فهم می‌شود که حاصل آن ایجاد تعامل و ارتباطات فی‌مابین خواهد بود.


مؤسس مؤسسه البیان للتواصل و التأصیل ابراز داشت: گفتمان درونی شیعه و ورود به نقاط چالش و درگیری‌های درون شیعی از دیگر اهداف این موسسه است تا از طریق دور هم جمع‌کردن گفتمان‌های موجود یک‌زبان مشترک داخلی با همگرایی جمعی برای هدف بزرگ‌تری که وجود دارد ایجاد کنیم.
وی یادآور شد: همچنین برای بازتاب شفاف اندیشه‌های شیعی سایت چندزبانه البیان هم در حال آماده‌سازی نهایی است.
دکتر سبحانی با اشاره به ظرفیت‌ها و اهداف مشترک بین موسسه البیان و مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه، گفت: برگزاری سلسه نشست های مشترک جریان‌های درون شیعی متناسب با جریان و گروه‌های مختلف، برنامه‌ریزی بلندمدت در راستای اهداف مشترک، شناسایی ظرفیت‌ها و زمینه همکاری‌های مشترک، تبادل اطلاعات درزمینه های گوناگون و مساعدت در پروژه های یکدیگر ازجمله مهم‌ترین اهداف و زمینه مای مشترک است.

اهداف موسسه البیان مبتنی بر نیازهای روز است


مسئول مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه نیز در این دیدار، اظهار داشت:سیاست‌ها و چشم‌اندازهایی که موسسه‌ای البیان برای خود ترسیم کرده کاملا مبتنی بر نیاز و دغدغه جهان تشیع در عرصه بین‌الملل است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید هاشم میلانی عنوان کرد: اهدافی که موسسه البیان للتواصل و التاصیل به دنبال آنها است بر مبنای واقع‌بینی ترسیم‌شده و مبتنی بر نظریه‌پردازی‌های صرف نیست و از نیازهای مخاطبان غیر شیعی است.
مسئول مرکز اسلامی مطالعات استراتژیک عتبه عباسیه گفت: بخشی زیادی از نخبگان جهان اسلام را نخبگان خاموشی تشکیل داده که گفتمان‌ها و مطالب جدید اسلامی و شیعی را به‌صورت مستمر رصد می‌کنند اما جرئت اظهارنظر هم ندارند. این نخبگان خاموش از گفتمان‌های رایج چپ، غرب و سکولار خسته شدند و به به‌رغم اینکه خودشان غرب‌زده و ادوات فکری‌شان غربی است اما باهیمنه و روح استعماری غرب مخالف هستند و به دنبال گفتمان‌های جدیدی هستند.
حجت‌الاسلام میلانی یادآور شد: سامان دادن به گفتمان‌های پراکنده و سیاست زده درون شیعی و سامان دادن به آنها یکی از مباحث بسیار مهمی است که موسسه البیان به دنبال آن است. همچنین تقریباً تمام مذاهب اسلامی از سلفی‌ها گرفته تا دیگران باهیمنه غرب بر جوامع اسلامی مخالف هستند و می‌توان یک گفتمان نقد غرب را بین عالمان دینی مذاهب اسلامی ایجاد کرد.


وی در ادامه اظهار داشت: بین ظرفیت‌ها و اهداف عتبه عباسیه و موسسه البیان للتواصل و التاصیل بسترهای مناسبی برای همکاری به‌ویژه در معرفی گفتمان شیعی عقلانی و معتدل که نیاز امروز جهان تشیع است و مباحث مربوط به غرب‌شناسی وجود دارد.

 

 

 

ثبت دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

5 + نوزده =